View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det aller meste tyder på at fysikkens lover er universelle, så jo - det er ei absolutt fartsgrense, for alle sivilisasjoner.

Det er sci-fi. At det finst liv i universet bryt ikkje med det vi veit i dag. Å anta at dei kan reise fortare enn lyset gjer brått det. Og det gjer det brått mindre truleg.

Fleiper du med oss? Evolusjonsteorien er så hinsides godt fundamentert, og det er absolutt ingenting som tyder på snev av design når det gjeld menneske. Å kalle det like sannsynleg er direkte eit hån mot alt vi veit om korleis liv oppsto.


Nei, alt er ikkje mulig. Du ser ut til å ha gapande hol i kunnskapen din ut frå påstandane dine, men det vil ikkje sei at ignoransen din gjer at du har rett.
Vis hele sitatet...
Sier du nå at at en rase som fortsatt er på et så destruktivt stadie at vi ikke en gang klarer å ivareta vårt eget habitat vet alt som er å vite om universelle fysiske lover? Vi må huske på at kunnskap og vitenskap ikke er absolutt og endelig, det er parametre i konstant utvikling. Mye av det som var "korrekt" i 1916 er nå galt i 2016, mye av det som er korrekt i dag, vil igjen være galt i 2106, eventuelt 2506. Uansett så er poenget at vi skal vise varsomhet mot å konkludere med at ingenting kan bevege seg fortere enn lyset. Vi skal tilogmed vise varsomhet mot å konkludere med at eventuelle besøkende har måttet reise raskere enn lyset for å komme hit. Hva vet vel vi om hvilken vitenskap en eventuell sivilisasjon-x kan kunne ha. Kanskje de kan teleportere, dimensjonsreise, ja, hva som helst. Tenk hva menneskeheten som så langt må regnes som en ustabil og lite effektiv rase har klart å utføre de siste 100 årene? Tenk hvor langt vi kunne komt på feks 1 million år? Hvorfor skal ikke en avansert utenomjordisk raske kunne ha 1 million år med teknologisk utvikling og evolusjon bak seg?

Og jo, det finnes faktisk en mulighet for at vi er designet. Jeg benekter ikke evolusjonsteorien, jeg sier bare at den KAN ha hull. Vårt DNA kan tilogmed ha blitt programmert fra starten av til å gjennomføre et slags evolusjonsløp opp mot noe slikt som vi er i dag. Jeg sier ikke at det er slik, eller at jeg har forelsket meg i den ene eller andre teorien, men det KAN være slik. Hva vet vel vi? Det er bare noen tiår siden vi besøkte rommet for første gang.

Det er akkurat like mulig at vi er på et evolusjonsmessig barnehagestadie som at vi er masters of time and technology.