View Single Post
Hvor lenge var Adam i paradis? Det skjer fortsatt litt merkelige ting her. Vi kikket på et program fra NRK nett-tv i sted (koblet med hdmi til tv-en), da gikk plutselig skjermen i svart underveis. Måtte refreshe nettleseren for å komme i gang igjen.

Og selv om Altibox tv stort sett fungerer bra, så skjer det samme der, plutselig går alt i svart i noen sekunder (lyden forsvinner gjerne litt før bildet), så kommer det i gang igjen.

Og Altibox Beat kommer de fleste ganger etter å ha tenkt seg om i et halv til ett minutt med beskjed om at jeg ikke har tilgang til tjenesten.

Begynner å bli rimelig lei nå av at ting ikke virker _skikkelig_, bare litt sånn nesten av og til...

Hvordan skal jeg debugge dette?

Hvor lenge var Adam i paradis? Det skjer fortsatt litt merkelige ting her. Vi kikket på et program fra NRK nett-tv i sted (koblet med hdmi til tv-en), da gikk plutselig skjermen i svart underveis. Måtte refreshe nettleseren for å komme i gang igjen.

Og selv om Altibox tv stort sett fungerer bra, så skjer det samme der, plutselig går alt i svart i noen sekunder (lyden forsvinner gjerne litt før bildet), så kommer det i gang igjen.

Og Altibox Beat kommer de fleste ganger etter å ha tenkt seg om i et halv til ett minutt med beskjed om at jeg ikke har tilgang til tjenesten.

Begynner å bli rimelig lei nå av at ting ikke virker _skikkelig_, bare litt sånn nesten av og til...

Hvordan skal jeg debugge dette?

Jeg ser nå på ruteren sin liste over klienter at det finnes to plasser hvor det står samme IP-adresse på to enheter. Eller er det samme enhet, men både wifi og kablet?

Adressene er:

02:0F:B5:4DE:46 (WN2500RP, DHCP)
4C:60E:4DE:46 (Netgear, Static)

40:E2:30:1E:83:07 (Silverbird, DHCP)
02:0F:B5:1E:83:07 (SILVERBIRD, DHCP)

Kan dette antyde problemet?

Min teori om at det er samme enhet med forskjellig kobling baserer seg forresten på at de siste 6 sifrene er like begge plasser...

Fikk beskjed fra Altibox nå om at de har et kjent problem med Beat akkurat nå. Nesten så jeg er glad for det, for da er ikke det min skyld...

Løsning (kanskje...): slå av NAT acceleration! Dette er et generelt tips til ASUS-ruter-brukere, virker det som!

Litt mer detaljert: i ettermiddag lugget nettet veldig og jeg startet en ny analyse. Det første jeg gjorde var å se i loggen til ruteren. Der var det masse meldinger om at en enhet drev og sendte pakker til seg selv. Jeg googlet meldinga og så at dette er et typisk ASUS-ruter-problem. Etter å ha lest utallige tråder med råd i alle retninger, fant jeg et som virket sannsynlig og enkelt å teste: slå av NAT acceleration. Etter det har det vært full fart her i hvert fall. Men det kan jo også være bare fordi ruteren er restartet...

Jeg skal rapportere tilbake om noen dager og håper jeg kan dra en konklusjon.
Sist endret av khun; 3. mars 2016 kl. 20:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.