View Single Post
Hallais.

Går for øyeblikket siste året på International Baccalaurate Diploma Programme (IB. Gir generell studiekomp. R2, Fysikk 2 osv.) hvor et av hovedfagene mine har vært Computer Science (HL), med fokus på objekt-orientert programmering i Java, data arkitektur, data strukturer, og nettverk.

Jeg er nødt til å velge hva jeg har tenkt til å gjøre til høsten, og har allerede fått skoleplass på en del universiteter.
Karakterene jeg anntar, og har fått "predicted" fra skolen er 38-40 poeng på IB, altså et sted mellom 58 og 62 studiepoeng i det norske systemet, når man regner inn realfagspoeng.

De skoleplassene jeg allerede har fått er:
- 4årig BachelorBSc Computer Sciencexved University of St. Andrews. Per 2016, det beste universitetet i Storbritannia på CS.
- 3årig Bachelor BSc Computer Science ved University of Essex.
- 3årig Bachelor BSc Computer Games ved University of Essex.
Alle disse 3 studiene kan kombineres med 1 ekstra år før siste året hvor jeg er i praksisplass.

Har tenkt til å søke og kommer inn med god margin i følge fjorårets snitt på:
- 5årig Master MSc Datateknologi (Siv.ing.) på NTNU hvor de siste årene kan jeg spesialisere meg på Software -> Interaction Design & Game Technology

Jeg ser for meg at jeg gjerne kan jobbe i et stort selskap, muligens et triple-AAA studio i noen år, får litt erfaring i et "trygt og sikkert" miljø,
og deretter bevege meg mot det som kanskje ses på som den morsomste formen for å lage spill: indie, og litt mindre studioer.

Jeg har forsåvidt ingenting i mot vanlig programmering. Jeg syns det er veldig artig og givende, men ting har alltid blitt litt mer morsomt når det er litt design inn i bildet og man får eierskap til et kunstnerisk prosjekt.

Det største problemet mitt atm. er hvorvidt jeg skal gå for en ren Computer Science grad, eller om jeg skal spesialisere meg på spillutvikling tidlig, da med Computer Games ved Essex. Jeg ønsker å jobbe litt med design-biten av spill også, så tanken har vel vært det at et studie fokusert på spill vil gi litt mer enn bare back-end programmering, men at du får litt mer av det å faktisk lage et spill og ikke bare lage en programvare.

Jeg er også veldig usikker på St. Andrews vs. NTNU.
St. Andrews er et veldig annerkjent universitet og er, som sagt, ranket som det beste på Computer Science i Storbritannia. Jeg starter på IB med tanken om å komme meg så langt vekk herfra som mulig, så fort som mulig, men begynner kanskje å tenke litt annerledes nå. Essex er bare aktuelt hvis det er en bachelor i Computer Games jeg burde gå for, da St. Andrews og NTNU er bedre rangerte skoler.
Studiet på NTNU er også mer teknisk og gir, ut i fra hva jeg ser, bredere forståelse av Datateknologi, og ikke bare programmering. Studiet på St. Andrews består for det meste av programmering og utvikling av programvare, mens Datateknologi på NTNU involverer mye matematikk (diskret matematikk etc.) som er veldig relevant til programmering. Matte er også noe jeg syns er veldig gøy og interessant, og ser for meg at studiet på NTNU er et mer fullferdig studie. Ja, det er en Master kontra en Bachelor, men også Bacheloren i Informatikk på NTNU har mer matematikk og mer generell datateknologi enn det jeg får fra St. Andrews. Selv ser jeg på den hele pakken fra NTNU som litt bedre fordi det virker litt mer avansert og litt morsommere.

Det er sikkert noen som kommer til å nevne pris, men det gir jeg blanke faen i. Det koster 17890 pund pr. år på St. Andrews, men dette er noe jeg får dekket 40% av i stipend og 60% i lån fra Lånekassen (hvis jeg står, ellers er alt lån), og pengene til å leve er akkurat det samme. Kanskje jeg har litt mer penger å rutte med i England siden det koster vesentlig mindre å leve, men det er egentlig ikke så relevant for meg - det er snakk om maks 5 år.

Så hva tenker dere? Hva ville dere som allerede har tatt det valget og kan se tilbake på de tingene dere valgte feil eller valgte riktig? Hva burde jeg fokusere på?
Sist endret av Claryn; 2. mars 2016 kl. 20:46.