View Single Post
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Min besvarelse er som følger:

Vi snakker her om en mangelsbeføyelse i kontraktsforhold. Selger har utvilsomt fortsatt risikoen for tingen. Uten å gå inn på en diskusjon på om selger har handlet uaktsomt ved sin kjøring el. lignende, så plikter han iht. kontrakt å levere bilen "i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen."[Kjøpsloven § 17, punkt 1]

Kjøper har kjøpt bilen slik den fremstod før skaden oppstod. Selger har da utbedringsansvar, dvs. han plikter å tilbakeføre bilen i dens opprinnelige stand ved avtaleinngåelsen. Det vil være urimelig å anta at den uskyldige kjøperen skal måtte se seg tilgodesett med en "kompisreparasjon". Det er jo tross alt selger som tok et frivillig valg om å benytte bilen, enda den i realiteten var solgt.

Dersom bilen er reklamert som "alle servicer fulgt" eller lignende på Finn.no - slik tilfellet ofte er ved salg av bruktbiler - så vil dette være et moment som sterkt taler for at "kompisreparasjon" ikke kan godtas. Bilen er jo isåfall kjøpt under forutsetningen om at et autorisert verksted har foretatt alle servicer. Jeg finner ikke særlig veiledning i bilens pris. Den er verken særlig lav eller særlig høy. Tall fra Finn.no viser at en gjennomsnittlig bruktbil koster i størrelsesorden 130-160.000 kr.

Det er udiskutabelt at kjøper kan kreve oppfyllelse av avtalen. I henhold til norsk rett er avtaler til for å holdes. Samtidig er det også relativt sikker rett at kjøper også kan gå fra avtalen, dersom selger ikke utbedrer skaden. Dette i henhold til kjøpsloven § 25, punkt 1.

Min konklusjon etter dette blir at kjøper sannsyligvis har krav på utbedring av skade på ordinært verksted, med medfølgende kvittering som bevis på reparasjonen. Kjøper kan dog sannsynligvis ikke spesifikt kreve "merkeverksted", da dette ikke kan sies å ha særlig stor betydning for kvaliteten på reparasjonen - så lenge den skjer på et verksted godkjent av Statens Vegvesen, iht. forskrift om kjøretøyverksteder.

(Denne typen tvist er for øvrig standard eksamensoppgave på 1. avdeling juss, og anses normalt ikke så veldig vanskelig å besvare. Men som all juss blir det ofte et vurderingsspørsmål i forhold til de forskjellige momentene i saken)

Og et viktig PS her: Alt informasjonen ovenfor er kun generelle uttalelser basert på svært begrenset informasjon og ikke ment å fungere som noen reell juridisk rådgivning. Dersom du ikke ønsker å følge motpartens krav om reparasjon, så vil jeg anbefale deg å kontakte advokat for å undersøke alternativene dine.
Sist endret av Stormen; 22. februar 2016 kl. 19:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.