View Single Post
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
At noen teoretisk sett er "i stand" til å bære kniv er ikke en god grunn til at de bør få lov til det.
Vis hele sitatet...
Nå stokker du om på setningen min.

Jeg har ikke sagt at folk som teoretisk sett er i stand til å bære kniv bør få lov til dette. Jeg skrev at det finnes mennesker som er skikket til å bære kniv, og som i prinsippet burde fått lov. (Altså prinsippet om at ting i utgangspunktet er tillatt, og så regulerer vi adferd med forbud ved behov.) Det er to ganske forskjellige setninger.

Du legger ved en usikkerhet ang. skikkethet i første del av setningen, og ignorerer at jeg snakker om et prinsipielt spørsmål mot slutten. Det går jo an å misforstå en setning, men når jeg i tillegg skriver:

Fra et samfunnspolitisk perspektiv, så er det liten tvil om at det er ønskelig at færrest mulig individer er bevæpnet. Det er enkel matte. Færre dødelige våpen fører til færre livstruende skader. Når dette veies opp mot enkeltindividets praktisk nytte av kniv som verktøy i urbane omgivelser, så er det ikke vanskelig å se at førstnevnte veier tyngst.
Vis hele sitatet...
så synes jeg det burde komme greit frem at jeg synes forbudet er fornuftig.

Imidlertid er det med denne loven som med nesten alle lover. Den skjærer alle over en kam. Lovverket er mer rigid enn virkeligheten, og vil ikke fungere hensiktsmessig i 100% av tilfellene.
Sist endret av mentalmelt; 15. februar 2016 kl. 23:53.