View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av magnusronning Vis innlegg
jeg vet at det er utrolig mange innlegg allerede om dette her, men jeg er nysgjerrig på hva argumentene dere har på for/imot legalisering av cannabis nå i 2016. takker for alle svar

Hvor lenge har vi holdt på med dette? cannabis ble ulovlig i starten på 90-tallet fordi en mann i Usa mente at innvandrerne, som afrikanere og mexicanere fant opp jazz musikken fordi de røyket cannabis, og når hvite kvinner røyket fikk de lyst til å ha sex med dem. Hvis det er grunnen til at det ble ulovlig, hvorfor i alle dager er det fortsatt ulovlig nå som verden skal være så anti-rasistisk?
Vis hele sitatet...
Jeg håper du mente 1900-tallet, 90-tallet hadde cannabis vært ulovlig ganske lenge. Eller er det ganske korrekt, Harry J. Anslinger, anti-cannabis organisasjonens far, var med å skrev Marihuana Tax Act i 1937, som var et skattebevis man måtte ha for å lovlig kunne produsere/oppbevare cannabis, men de delte ut ingen, cannabis ble effektivt sett ulovlig.
Motivet var å kontrollere meksikanerne, som var de eneste brukerne på den tiden. Senere kom jazz musikken og cannabiskulturen spredte seg inn i de afroamerikanske kretsene.

Her vet jeg ikke om du bare spiller dum eller om du gjør det for argumentets skyld: Ingen i dag vil påstå at cannabis er ulovlig for å hindre utvikling av nye musikktyper og seksuell omgang med utlendinger. Når du i tillegg blander årstall og presser 50 år med historie til en liten setning så tar jeg deg enda mindre seriøs enn før.

Sitat av magnusronning Vis innlegg
Min teori rundt dette med legalisering er at hvis Norge legaliserer cannabis og det blir solgt lovlig både som medisinsk bruk og personlig bruk vil folk som røyker, ikke komme like lett i kontakt med de andre ulovlige rusmidlene. Og det er fordi i dag er det sånn at de som røyker må kjøpe det på det illegale markedet. De som selger cannabis, selger kanskje andre ulovlige rus stoffer, noe som får brukeren lettere til å kjøpe disse andre rus stoffene. Om det blir lovlig, kjøper folk cannabis på apoteket og evt cafeer, da vil ikke brukeren komme i kontakt med andre rus stoffer like lett, noe som fører til at bruken av annet narkotika vil synke.

Vi har holdt på med kampen mot narkotika i så mange år, og nå bør snart folk få opp øynene sine. Har det hjulpet? nei. Hvorfor gidde å bruke bortkastet ressurser og penger på dette? og da prøve denne legaliseringen å se hvordan det går?

Nå i dag når folk tenker på hasj eller marijuana tenker de en ting, og det er; narkotisk stoff, ulovlig, farlig, dødlig, avhengighetsskapende. Med andre ord, cannabis blir fremstilt på helt lik linje med alle andre ulovlige rusmidler som amfetamin, kokain osv. hvis vi hadde fjernet denne merkelappen "ulovlig narkotisk stoff", ville ikke folk kunne si at de har brukt narkotika hvis de har røyket cannabis, og dermed gjør det at de som røyker cannabis ikke prøver andre narkotiske stoffer like lett som nå som cannabis går under narkotika. Det er fordi da kan de ikke si "jeg har allerede prøvd et narkotsik stoff, det skader vel ikke med ett til".

Cannabis kan brukes til utrolig mye bra, ikke bare for rusens skyld. Jeg anbefaler alle å se på culture high på netflix, den forklarer og argumenterer veldig bra på hvorfor det bør legaliseres og viser mye av feilinformasjon folk får og hva som egentlig stemmer.
Vis hele sitatet...
Det du sier her er hovedargumentet til legaliseringsbevegelsen, som de fleste av oss er enig i. Tall fra CEDRO i Nederland viser at ved en legalisering vil man få en generasjon med økt midlertidig bruk (ofte slutter folk rundt 25-30 års alderen, eller betraktelig reduserer bruken). Andre land som Portugal tok skrittet videre og viser at total legalisering kan fungere også: Det ser ut til at ulovliggjøringen av stoff gir det en mystikk som mange unge mennesker trekkes mot, fjern mystikken og informér brukerne ordentlig så rus blir ikke glorifisert.
Den andre siden er mer ordentlig bruk av ressurser, ettersom politiet ikke trenger å kaste bort tiden sin på småsaker som å runde opp 20 tennåringer. Hvor mange ganger leser man ikke om ei bygd der et fåtall ungdommer blir arrestert i en leilighet/hybel med "narko", førstesidestoff i lokalavisa, snakk om "rusmiljø" som er blitt spanet på. Dette er ressurser som kunne gått til viktigere ting, men dette er PR for politiet, enda en arena der frykt brukes for å overbevise den almenne befolkningen om at dette skjer i alle krinker og kroker, uansett hvor trygg og liten bygda di er så er narkohælvettet like rundt hjørnet og må bekjempes med forebyggende tiltak som dette. Og husk dere, om det ikke er ulovlig så mister vi handlekraften vår (omtrent direkte sitert fra Actis) og da dere, glir alle barna ned i det sorte hullet som er Narkohælvettet.
But, i digress...


Sitat av magnusronning Vis innlegg
Jeg tror ikke Norge vil legalisere, ikke på grunn av helsen til andre folk, men på grunn av at de ikke tjener nok penger på det. Jeg skal prøve å forklare det nå. I dag sender leger ut resepter i hytt og pine uten å tenke seg om. Mange av disse reseptene er resepter på piller som er mye farligere enn cannabis. På dokumentaren jeg nevnte over her, culture high, får vi se en ung gutt som har gått på 24-25 piller hver eneste dag i fem(?) år. Mange av disse pillene er utrolig farlig, og bør ikke gis til barn. Han ble avhengig av disse pillene og måtte på avrusning. de hadde ett valg igjen og det var medisinsk marijuana. Vet du hva? han sluttet med alle anfallene han pleide å ha, ble mye bedre og gikk fra 25 piller daglig til 2 piller, bare på grunn av at han fikk medisinsk marijuana. Grunnen til at jeg tar opp dette er fordi jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan når jeg sier at staten ikke tjener nok penger på det. Hva koster mest tror du? å ta 25 (forskjellige) piller hver dag, eller litt medisinsk maijuana? det er nok pillene. Hvis staten legaliserer vil de tape på det, og alt staten bryr seg om er vel penger? mennesker er det nok av her i verden, hvorfor skal de bry som om individets beste?
Vis hele sitatet...
Penger er ikke problem når det kommer til cannabis, det er et av de mest lønnsomme avlingene i verden, jeg har ett innlegg her i en annen diskusjon der en bruker påsto at med all kontrollen etc så ville ikke cannabis være lønnsomt i Norge (som du kan se her) der vi ganske lett kan bevise det motsatte.

"Big Pharma" argumentet bør egentlig bare droppes, det glir nesten inn på konspirasjonsteorier og jeg tror man ender opp med å dytte folk fra seg enn å gjøre de interessert. De folkene man eventuellt tiltrekker seg med slik argumentasjon er folk som ærlig talt skader saken mer enn å hjelpe den, (Naturmedisinere, healere, antiintelektuelle).

Det siste avsnittet om ruskjøring ser jeg ikke som relevant, klart skal man få straff om man kjører beruset. Jeg kan være enig i at man bør skille på beruset og bare brukt cannabis innen et visst tidsrom: De fleste tester i dag skiller ikke på de to, og man kan bli tatt for ruskjøring selv om man ikke er ruset og brukte cannabis flere dager i forveien.

Sitat av nudo Vis innlegg
Oksebæsj du lissom.

Da blir spørsmålet hvor kan en pasient få tak i disse i sin naturlige form? Jeg antar at morfin er uaktuelt( opiumsvalmuer finnes vel ikke i Norge? ) men de 2 andre.
Vis hele sitatet...
Du er kanskje typen som selv henter ut olje, raffinerer den og så bruker den på bilen, for det er så naturlig? Eller er du ute på sjøen og selv skviser ut tranen fra torsk, siden det er den naturlige måten å hente det på?

Hvor er denne vrangforestillingen om at man selv skal utvinne og dosere medisinen sin? Det er totalt tull, og slike kritiske prosesser bør overlates til profesjonellt personell med tilhørende utdanning, og det er nettopp det vi har farmakologer for.
Hele "Big Pharma" fenomenet kan observeres i Statene, men her i Norge? Ikke med vår strenge ruspolitikk, smutthullene for å skaffe legemidler i utlandet tettes, antall resepter skal innstrammes og nye regler og metoder for å måle beruselsen på personer innføres. Det skal med andre ord bli mye vanskeligere å være "lovlig narkoman" som ganske mange i dette landet har vært.

Min konklusjon
Det er vel og bra at du engasjerer deg i saken MEN.
Vær så snill å få orden på faktaene, det er løgnere på begge siden av saken og vi trenger ikke folk som smører på tykt om at Cannabis er folkets frelse og kan erstatte masse medikamenter og det KURERER KREFT!

Ja, det er forsøk som viser at THC kan ha preventiv og beskyttende effekt mot visse krefftyper, og det har også vært studier der THC har redusert størrelsen på visse krefttyper.
Det det ikke finnes derimot, er bevis på at Cannabis kurerer kreft i mennesker, det nærmeste som finnes er intramuskulære injeksjoner av THC som viste potensiell svulst-krymping kilde. I klartekst så viste det bare svulst-krymping i 2 pasienter over 24 uker med THC injeksjoner.

Vi må gå mer forsiktig frem, ikke hyle om hvor urettferdig det er at Cannabis ikke er legalisert, men at det er en særdeles uproduktiv politikk å forstette med forbudet slik det er i dag, vi må vise at vi er fornuftige og villige til å inngå kompromiss. Ikke fremme en oss-mot-dem sak, men at vi vil forbedre situasjonen for alle.

Først da kan vi få gamlemor til å åpne ørene en smule, tenke litt rundt saken og innse at vi ikke er ute etter et slags 70-talls utopi der alle er blide og steine.
Sist endret av Dodecha; 12. februar 2016 kl. 11:00.