View Single Post
Jeg har stort sett vært på reisefot de siste to årene, og nå nærmer det seg et år siden jeg sist var hjemme i Norge.
Etter totalt 12 mnd i Asia, gikk lommeboken tom. Planen var som sist å reise hjem, spare penger, og pakke sekken på ny, men underveis kom jeg i kontakt med en del som allerede hadde vært, eller tenkte å reise til Australia, med et såkalt working/holiday visum. Det og evt ende eventyret var lite innbydende, så jeg bestemte meg for å booke en flybillett og betale visumet (ca2800kr) med kredittkortet, med en plan på å raskt komme meg i jobb, betale tilbake og å spare, for så og reise tibake til Asia.
Jeg har vært her i 4 mnd allerede, fløy inn til Perth og har ikke beveget meg langt, da jeg svært tilfeldig kom i kontant med noen på flyplassen, som hadde en venn med et sted som trengte en hjelpende hånd til diverse ting (lang historie), men jeg bor fremdeles her, hjelper til med det som trengs, mot losji og mat, pluss litt til.
Når jeg innimellom føler jeg trenger et lite eventyr, tar jeg toget inn til perth og omegn.

Av det jeg har sett og opplevd av vest Australia, er det meste positivt. Prisene er ikke den store forskjellen fra hjemme, noe rimeligere når det gjelder mat og slikt, men du må ut med over 120kr for 20 sigaretter eller 25 gram tobakk.
Vest Australia er veldig mangfoldig, det er enormt, store avstander til alt, perth er tross alt det eneste jeg vil kalle by i en omkrets på 2500km. Jeg har intrykket av at folk flest stort sett er ganske liberale og har en laid back holdning til livet, tatt de menneskene jeg har møtt i betraktning. Selvom jeg er sikker på at de har nok med konservative og narrow minded folk også. Flesteparten vil jeg si er åpne og hyggelige og behandler hverandre som om de skulle vært naboer.
Uten at jeg har vært i statene, virker Australia som en litt merkelig blanding mellom Amerika og England på et vis.
Det er mange store bedrifter og kjeder, en flust med forskjellige typer fastfood tilbud, overraskende godt øl, varmt og godt vær. Må legge til at det i skrivende stund er det for varmt, det har vært 40 grader i 4 dager, og det snakkes om en mulig ny rekord i lengst varende varmebølge på lang tid.

Det er et stort miljø for backpackere fra hele verden, som gjør det samme som meg. Det går igjen å kjøpe seg firehjulstrekker, da det er mye bush og offroad veier, og som sagt lange distanser. Viben på hostellene jeg har vært på til nå har vært svært avslappende. Folk røyker fritt cannabis i bakgården, og nyter også andre rusmidler relativt fritt, uten at det er like tabubelagt som andre steder. Legger til for morosskyld at det var 5 forskjellige som solgte alt fra røykings til DMT på ett av hostellene. Hvis noen skal hit så vil jeg anbefale fremantle, en liten bydel, litt i utkanten av CBD(Central business district).
Kunsten flyter fritt her, det er langstrakte strender i alle kanter, yrende uteliv med mye live musikk, store festivaler, internasjonale djer, undergrunnsfester i bushen, surfing, pene damer og det er ikke måte på.

Absolutt å anbefale til alle som ønsker et avbrekk fra det vanlige livet, oppleve noe nytt og mere innholdsrikt for et år eller mer. Visumet kan nemlig utvides mot fremvist dokumentert 88 dagers arbeid i godkjente områder. Det samme tilbudet gjelder i new zealand, og med Asia "et lite steinkast" unna, må en regne med å bli borte i noen år.

Det er kun dette øyeblikket som gjelder, så gjør noe litt utover det vanlige, så du har noe å fortelle barnebarna dine.