View Single Post
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ja og om det stemmer at det er thc'n som i stor grad utløser noia så vil jo cannabis med cbd være veldig bra for å roe ned noiaen og angsten. Cbd vil jo komme som en konsekvens av legalisering evt. tillatelse til medisinsk bruk.

I nederland selger de jo cbd cannabis i bøtter og spann fra apotekene. Hvilke om noe negative effekter har den cannabisen? Funker for en hel haug lidelser gjør den også. Trenger jo ikke røke den heller...
Vis hele sitatet...
Det er mye god forskning på dette allerede blant annet fra USA og Nederland ja og de har kommet langt i gang med bruk av cannabis som medisin. De har klart å skape legemidler av cannabis for epilepsi og som nevnt angst. Dette handler om hva slags virkestoffer som gir de riktige virkningene for forskjellige sykdommer uten for mange bivirkninger.

Disse er ofte legemidler i form av enten tabletter, væsker/oljer eller i noen tilfeller røykbart materiale som gir ingen eller lite psykoaktive effekter som kan oppleves som rus, nettopp fordi det viktigste psykoaktive stoffet THC er blitt ekskludert så og si totalt. Men for pasienter som trenger THC sine smertelindrende, muskelavslappende og appetittvekkende egenskaper brukes også cannabis(ordinær form) som legemidler.

Problemet er jo at når du først har fått angst av nettopp cannabis så trenger ikke løsningen være verre enn at du slutter å røyke. Og det å begynne å røyke cannabis med mye lavere THC innhold og høyre CBD innhold kan virke mindre fristende til å begynne med da det slik jeg vet ikke gir like rus givende effekter.

Man kan selvfølgelig reise til Nederland og prøve seg frem med forskjellige strains og typer av cannabis som skal være angstdempende og mindre angstfremkallende, der har dem mye info og god kunnskap. Hadde vært fantastisk om det ble slik i Norge og. Personlig kan jeg gjerne tenke meg og prøve å eksperimentere med dette om jeg drar til Nederland engang igjen. Kanskje finner man et par fantastiske typer som både funker for angsten men også gir en behagelig rus. Det hadde vært det ultimate. Ellers finnes det andre måter å jobbe med angsten på, og det aller beste er som oftest uten medisiner med kognitiv behandling.