View Single Post
Som de andre sier, dette er etter all sannsynlighet midlertidig og et problem det går an å løse med litt viljestyrke.
Personlig ville jeg gjort disse endringene i livet mitt hvis jeg havnet i samme situasjon (i prioritert rekkefølge):

1. Legge om til et sunnere kosthold. Begynn gjerne i det små med å kutte ut sukkerholdige mat- og drikkevarer.
Mange av prosessene i hjernen styres av kjemiske prosesser. Disse fungerer mer optimalt med et bedre kosthold.

2. Tren regelmessig. Løp eller tren styrke minst tre ganger i uken. Dette vil gi garantert gi deg økt motivasjon og selvtillit. Det er også gjort grundige studier som viser at det hjelper mod depresjon.

3. Endre måten du pleier å tenke på ved å lese en bok som "The Power Of Now" av Eckhart Tolle. Denne finnes også i norsk utgave. Boken vil hjelpe deg til å leve i nuet, altså tenke mindre på fortiden og fremtiden. En stor del av en angst eller depresjon er at hjernen setter seg fast i tanker om fortiden eller fremtiden, så det er klart at den har et potensiale til å hjelpe deg. Det finnes også mange andre gode bøker på dette området om du vil velge en annen.
Meditasjon vil også hjelpe deg å leve mer i nuet, så jeg anbefaler også å gjøre det. Det er viktig at det blir gjort DAGLIG i minst 10 minutter for at du skal få noen som helst resultater av det. Det kan ta flere uker før du ser resultater.

4. Finn en hobby eller noe annet å bruke tiden på. Da får du hjernen over på andre tanker og det vil gjøre livet ditt mer interessant for deg selv.

5. Ta kosttilskudd, i tillegg til eventuelle medisiner du får, som kan hjelpe på depresjon.
Her anbefaler jeg daglig omega 3, d-vitaminer (nordmenn flest får i seg for lite og det forskes på om dette kan gi depresjoner) og magnesiumtilskudd før du legger deg. Magnesium gir bedre søvn og kan hjelpe på depresjon hvis du har mangel på dette.
Sist endret av Rusko; 12. januar 2016 kl. 23:55.