View Single Post
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg vil anbefale at du fortsetter med samtaleterapi og antidepressiva. Hvis samtaleterapi fungerer dårlig for deg, bør du prøve noen forskjellige typer og eventuelt forskjellige psykologer før du gir det opp.

Antidepressiva er ikke en "perfekt" type medisiner, fordi det er mange mekanismer som kan bidra til depresjon, og vi skjønner ikke helt hvorfor det skjer. En av hypotesene er at det kan være litt lave nivåer av enkelte stoffer i hjernen - man konsentrerer seg ofte om serotonin, og i noe mindre grad noradrenalin og dopamin. Mangelen på disse tre har en etablert sammenheng med depresjon, men danner ikke hele bildet.

Medisinen du har fått hører til klassen SSRI-preparater - en selektiv serotonin-gjenopptakshemmer. Målet med disse er å hemme en viss naturlig prosess som flytter serotonin fra området der det er aktivt. Det er hevet over tvil at denne klassen jevnt over har en effekt, men det er likevel ikke gitt at det fungerer likt for alle, innenfor lik tidsramme og med lik virkningsgrad. Årsakene til at det er sånn, er, så vidt jeg vet, fortsatt langt fra klare. En av konsekvensene av at vi forstår sykdommen og til en viss grad medikamentene såpass dårlig, er at det er umulig å si hva som eventuelt funker fra person til person. Det kan hende for eksempel at escitalopram (et annet SSRI-preparat) gir tilnærmet null effekt, men at fluoksetin fungerer mye bedre på samme person - og dette er medikamenter som tross alt, i grove trekk, gjør det samme.

TL;DR - Det første jeg vil anbefale er å prøve noen uker til. Det kan ta 2 måneder før SSRI begynner å gi merkbar effekt - eller det kan hende du har bedre nytte av et annet medikament. Gi fluoksetinen litt mer tid først.

Lykke til, og ikke gi opp. Det finnes alltid nye metoder å prøve.