View Single Post
Meget godt skrevet første innlegg av zeuber, og man kan jo ikke annet enn å stort sett være enig i dine betrakninger. Det er imidlertid noen ting jeg gjerne skulle hatt bedre dokumentasjon på rett og slett fordi dette er svært brennbare påstander og hendelser.

Sitat av zeuber Vis innlegg
Lignende episoder har skjedd i Berlin, Hamburg, Frankfurt, Stuttgart, Zürich, Stockholm og Kalmar, men i mindre skala enn i Køln. I Helsinki fikk Politiet i forkant tips om at rundt tusen asylsøkere hadde planer om lignende handlinger
Vis hele sitatet...
Dette har jeg sett nevnt så vidt i noen artikler, men har ikke sett noe som jeg har inntrykk av at har samme omfang som saken fra Køln.

Sitat av zeuber Vis innlegg
Noe tilsvarende gjelder antakelig flere andre byer; jeg har selv en venn som feiret nyttår i Amsterdam, der både han og vennen hans ble slått, og kjærestene deres beklådd, av forbipasserende arabisk-talende unge menn. Der var det dog ingen tegn til massemønstring og organisering slik som i de andre tilfellene.
Vis hele sitatet...
Dette mener jeg er anekdotisk bevis, og egentlig ikke relevant. På en kveld der en såpass stor del av befolkningen i europa drikker seg dritings og går på byen, vil det nødvendigvis skje noen uønskede hendelser. Når det er sagt ønsker jeg ikke å minimalisere den enkelte hendelsen med dette. Det er alvorlig nok i seg selv, men det er ikke bevist eller sannsynliggjort at dette også var en del av en organisert "overgrepsaksjon".

Sitat av zeuber Vis innlegg
Den 1. januar la Politiet i Køln ut en statusrapport for kvelden før, der det ble oppgitt at alt hadde gått fredelig og rolig for seg. Først flere dager senere, da saken sprakk i sosiale medier, kom saken ut i pressen.
Vis hele sitatet...
Link til eller screenshot av denne uttalelsen hadde gjort seg. Jeg tviler ikke på uttalelsen, men slikt bør belegges ut over enhver tvil.

Sitat av zeuber Vis innlegg
Det har også kommet fram at nevnte kriminelle gjenger i stor grad skal være sammensatt av asylsøkere, men at Politiet har hatt instruks om å underrapportere denne kriminaliteten.
Vis hele sitatet...
Hvor og hvordan har dette kommet frem? Har ingen tro på at en troverdig kilde kan bekrefte dennne påstanden for å være helt ærlig. Dersom dette er sant, vil vi se et skred av folk som vil miste gode jobber pga dette. Hvis det kan knyttes direkte uttalelser og enkeltpersoner til dokumenterbar underrapportering av en typen hendelser, vil dette få store konsekvenser.

Sitat av zeuber Vis innlegg
... ca. 80% av dem er økonomiske flyktninger fra andre steder i Midt-Østen og Nord-Afrika ...
Vis hele sitatet...
Denne påstanden skulle jeg likt å se godt dokumentert bevis på. Tviler på at det er en veldig presis forståelse av virkeligheten.

Sitat av zeuber Vis innlegg
Salget av CS/pepperspray og strømpistoler har gått merkbart opp.
Vis hele sitatet...
Jaså? Selger du selvforsvarsvåpen? Hvor kommer dette fra?

Igjen, ikke forstå dette som en avfeiing av ditt innlegg, for jeg synes det er en del gode poenger i det, og vi er ganske enige om hvilke reaksjonsmønster som er konstruktive og hvilke som ikke er det. Dessverre synes jeg at noen av dine påstander er litt for brennbare til å la dem stå både udokumentert og ukommentert.
Sist endret av kayende; 11. januar 2016 kl. 11:11.