View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, du kalte trådstarter "en massiv egoist med en mangel på empati". For så å bli snurt når du fikk igjen med samme mynt. Det er latterlig oppførsel.
Vis hele sitatet...
Okay. Beklager for denne til både trådstarter og hvem andre jeg har fornærmet. My bad.


Sitat av Provo Vis innlegg
Selvsagt er det et spørsmål om penger. Det finnes ikke uendelig med ressurser i Norge, og det er følgelig et spørsmål om hvordan man bruker de pengene på mest mulig fornuftig måte. Vi har rett og slett ikke nok penger til å kjøpe alle i hele verden ut av elendighet. Hvordan vi hjelper flest mulig best mulig med de midlene vi har til rådighet, er både et legitimt, og for enhver som ikke er fullstendig blendet av idealisme, et tvingende nødvendig spørsmål.
Vis hele sitatet...
Det kan hende jeg forklarer meg dårlig, men jeg mener ikke at vi skal hjelpe alle i verden. Eller jo, jeg gjør jo forsåvidt det, men selv jeg skjønner at det ikke er mulig. Det jeg har prøvd å få fram i denne tråden er at penger ikke burde være en hindring for mennesker i Norge. Asylsøkere som kommer til Norge, altså. Det er ikke en evig strøm med mennesker som kommer. Som tidligere sagt, hvis penger er problemet, hvorfor kan vi ikke da kutte, om isåfall bare midlertidig, støtten til f.eks. religion eller kultur? Kirken hadde i 2009 et statlig kirkebudsjett på 1.381.613.000 kroner (jeg fant ingen nyere kilder atm), men vi kan anta summen er en del høyere idag. Som Stormen har prøvd å vise oss de siste månedene her på freak så er ikke kirken så veldig attraktiv lengre. Det burde være så enkelt som å bare slutte å gi trossamfunn penger, og da gi disse pengene til den delen av regjeringen som prøver hjelpe flyktninger. Religion er en ting vi kan kutte, men det finnes garantert masse flere unødvendige ting som ikke trenger all støtten den får.


Sitat av Provo Vis innlegg
At folk i nød trenger det har vært tilfellet lenge før konflikten i Syria medførte en stor flyktningstrøm til Europa. Mener du at vi alltid skulle ha brukt 100% av statsbudsjettet på bistand? Eller ser du noen problemer med dette? Ja, vi kunne for min del godt brukt mye mer enn vi har gjort (på tross av nåværende regjerings mantra om å hjelpe dem der de er – noe som i utgangspunktet ikke er en dårlig idé – har FNs programmer for å gjøre nettopp det slitt med massiv pengemangel i lang tid uten at regjeringen vår har gjort altfor mye med den saken), men påstanden om at vi bare må spa ut penger og kutte enhver annen utgiftspost til ingen lenger er i nød, er sjokkerende idiotisk.
Vis hele sitatet...
Jeg har tydeligvis forklart meg selv veldig dårlig i denne tråden, og det beklager jeg. Men ja, til og med ikke jeg er dum nok til å tro at vi bare skal sende alle pengene vi har i en koffert til de som er i nød. Denne tråden handler om den nylige flyktningstrømmen til Norge og Europa, så det er hovedsaklig det jeg har prøvd å adressere, selv om jeg kanskje har bommet litt med forklaringer. Jeg mener dog uansett at hvis noen i Norge trenger hjelp, enten det er flyktninger som kom hit igår eller om det er 40 år gamle narkis-geir, at vi faktisk burde kaste så mye penger vi kan etter de som har evne og vilje til å hjelpe disse menneskene.


Fun fact: Jeg kom til å tenke på at når jeg joina dette forumet i 2007 deltok jeg ofte i samfunnsdebatter som dette. Jeg var hardcore FrP'er som stolte på at alt Siv Jensen og Carl I. Hagen sa var fakta. Jeg tok visst en helomvending. ><