View Single Post
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Unnskyld meg, men fakta er at vi er kun 2.5 millioner mennesker som jobber i dette landet.
Vis hele sitatet...
Vennligst definer hva som er verdiskapning, er det primær-, sekundær og tertiærnæring? Hvilke næringer mener du bidrar? Dette er, uten kontekst for hvilke næringer du regner som verdiskapende helt uinteressant.

Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Av det tallet, så er det vel kun ca. 1.5 millioner som faktisk jobber med å produsere verdier som igjen skal gi staten inntekter i form av skatter.
Vis hele sitatet...
Så en million personer jobber uten verdiproduksjon? Hva ligger i dette? Er opprettholdelse av utdannelsesnivå, nødvendig byråkrati(legg merke til nødvendig, jeg snakker ikke om alt, men basisbehov innen papirarbeid, kan utdype om ønskelig), hva er arbeid som ikke skaper verdi? Kunne vi like så godt gitt de penger i lomma, da deres arbeid ikke er til noen nytte for samfunnet? Vennligst begrunn påstanden.

Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
DET er fakta.
Vis hele sitatet...
Da antar jeg at jeg får et haug av kilder i retur, på forhånd takk.

Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Og ta heller å diskuter hvordan dette er bærekraftig i lengden i stedet for å pirk borti småting som du gjør. Når det i tillegg flommer inn folk som havner rett i NAV-systemet så sier det seg selv at vi kommer til å miste en del velferdsgoder vi tar for gitt i dag.
Vis hele sitatet...
Vennligst udtyp pirking du mener går på velferden løs, da jeg utifra din sitering er usikker på hva du mener er pirking.

Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Tror du det er for moro skyld at vi stadig blir gjort oppmerksom på at vi må spare til pensjon selv?
Vis hele sitatet...
Her er du så på bærtur atte hjelp. Gitt din kapitalistiske tilnærming til emnet, kan jeg informere om at endringer i dagens ordning, der man istedenfor forpliktelser ovenfor stat og bedrift, der man ønsker å flytte 180 milliarder i fripoliser over i aksjemarkedet - har gjort at folk må spare selv. Det er de siste års kapitalistiske satsning der f.eks Storebrand vil utsette kostnadene ved å sitte på kapitalen de må idag for å gi pensjonsytelser prøver å presse stortinget til å tillate dem å utsette regningen. For å skrive dette i klartekst; dagens nye aksjeordning har for personene involvert en negativ utvikling, da forvaltere oppgir bruttoøkning i markedet for deres investeringer, og ikke netto utvikling for folk som jobber. Jeg har regnet på dette for flere familiemedlemmer, og samtlige har hatt en økning på rundt 0.5% per år, mens selskapene oppgir 4-6.5% økning per år, uten å nevne at nesten alt går til deres egne utgifter. Tar man også med endringer i konsumprisindeks har man med en kapitalistisk tilnærming til pensjon gitt pensjonister en lavere pensjon, i tillegg til at de nå vil utsette regningen slik at de kan fly Ryan Air og ha Porsche i garasjen, mens de du påberoper deg å beskytte må spare for å ha noe å leve av.

Vennligst sett deg inn i pensjon og tall generelt før du spyr ut om pensjonsordninger. Jeg skal gjerne gi deg tallene om du vil ha disse - det er intet problem for meg. Jeg kan til og med lenke det opp til Storebrands egen, løgnaktige fremstilling av situasjonen. For det er direkte løgn folk sluker rått mens de rakker ned på mennesker som løper fra krig fordi en gjeng opportunister misbruker det. Som vi selvfølgelig må gjøre noe med i størst mulig grad, men ikke ved å stemple alle som det.