View Single Post
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Audiofilene er en merkelig rase, og de har meninger som skal overskride all fornuft.
Nettopp dette er det som også gjør at jeg vil at vennen din skal kaste bort penger på overpriset tull som han tror er bra, mest sannsynlig kommer det til å ta en stund, om det i det hele tatt skjer, at han innser hvor tåpelig hele greia er.

Audiofile er preget av mye mystiske hype ord og imaginære faktorer, de tror til og med at forskjellige ethernetkabler kan levere renere lyd i nettverksoppsettene deres, noe enhver tech geek kan avfeie som reint pølsevev.
Det finnes audiofile som påstår de kan høre forskjell på digital musikk ut i fra hvilken harddisk som er i bruk, igjen noe totalt tåpelig å påstå.

Poenget er at Audiofile er som religiøse, de tror på ukjente krefter man hverken kan måle eller observere på noe som helst måte. Men om han vil ta til seg litt info så brukes disse Audio Technica ATH-M50 av flere lydteknikere jeg kjenner.
Vis hele sitatet...
Det finnes ufornuftige folk innenfor alt, også audifile. Selv vil jeg kalle meg audiofil, jeg har nok brukt i overkant mye penger på hifi siden 1992. Men å dra alle over en kam blir feil :P De aller aller fleste vet at det ikke er forskjell på digitale kabler bortsett fra kvaliteten på selve kontaktene (hvor godt de sitter i DACer, etc.), det samme gjelder harddisker o.l. Man leter etter en disk som er stabil slik at samlingen man har brukt 13 år på å rippe ikke blir borte, såklart man ikke hører forskjell på hva slags disk det er :P

Men når man snakker om hodetelefoner, forsterkere, etc. må man (som jeg til stadighet nevner) høre på forskjellige komponenter selv. At folk sier det er bortkastet å bruke store summer på hifi (eller head-fi) blir som å si at er bortkastet å kjøpe seg dyr bil. Har man lyst har man lov. Det ER forskjell på headset, det er det diskusjonen handler om. Men noen foretrekker Beats, andre synes de standard budsene til Apple er gode nok. Men har kompisen din lyst til å kjøpe seg et sett hodetelefoner DU mener er overpriset og han har økonomi til det er det bare å kjøre på.

Selv har jeg ekstrem eierglede av begge settene mine med hodetelefoner, har ikke angret et sekund på noen av kronene jeg har lagt i oppsettet mitt. Jeg er enig i Dedecha i biten angående ATH-M50, men det finnes også mye bedre alternativ, men de koster.

Direktøren i Audi kjører forresten en A1, det betyr ikke at man ikke kan kjøpe seg en A8 eller noe om man har lyst på det.