View Single Post
Jeg har et lyd opptak, som er blitt tatt med mobilen. Opptaket er tatt opp utendørs, i nærheten av et utested. Så hovedsakelig så er det to forstyrrende elementer i opptaket, det ene er vindkast som kommer hver 10-15 sekunder, det andre er musikken fra utestedet. Det er også noe roping fra en annen person, som ikkje skal være med på opptaket, antagelig fra utestedet. Men denne ropingen treffer alltid i «tenke-pausene» til han som snakker i opptaket, så dette er enkelt å slette. Musikken er heller ikkje ekstremt forstyrrende eller overdøvende, men jeg ønsker å fjerne det. Verre er det med vindkastene som gjør det vanskelig å høre hva han sier. Selv for meg, som vet hva han sier.

Nå er det noen som har spurt om jeg kan sende dem opptaket, men jeg planla å etterbehandle opptaket før jeg sender det. Fjerne denne vinden, og musikken fra opptaket, samt slette de delene der det er en som roper.

Men jeg har NULL erfaring i fra lydbehandling, så jeg trenger noen råd.
  1. Er det vanskelig å fjerne vindstøy og musikk fra opptak?
  2. Finnes det god programvare til Linux/Windows for lydbehandling som dere kan anbefale? Altså noe likt Photoshop/Gimp som brukes til bildebehandling. Gjerne en programvare der det finnes godt utvalgt av tutorials/guider for nybegynnere.

Opptaker er forresten i m4a fil-format.