View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Amygdala91 Vis innlegg
Et annet fenomen som også er ganske tragikomisk er jo at noen hevder at det er bra å drikke lettbrus hvis man vil gå ned i vekt, grunnet 0 kcal ift. 0,5l vanlig cola. På en annen side fører lettbrus til at man da spiser mer. Dette merket jeg spesielt. Hvis jeg spiser en biffmiddag med lettbrus til, spiser jeg en god del mer, enn hvis jeg feks. hadde drukket vanlig solo til..

Jeg er enig med de fleste av dere ift. alt med måte. Igjen, så er jeg fortsatt skeptisk til å helle i meg for mye lettbrus mtp. fare for å skade skjelett og muskler under trening. Og med "for mye" viser jeg til 0,5 l pepsi max daglig.
Vis hele sitatet...
Første halva av innlegget ditt er anekdoter. For det første er det ikkje gitt at du et tilsvarande meir i kalorier, og for det andre er ikkje det gitt at er resultat av aspartam. Det finst forskning som antyder at du tar feil. Nei, eg gadd ikkje leite veldig lenge, det var topptreffet på google.com/scholar etter diet soda weightloss.

For andre halvdel av innlegget - finst det ein plausibel mekanisme for at lettbrus skal øydelegge skjelettet? Om ikkje så er jo det ei solid varselbjelle for at påstanden er gal. Med t.d. røyking og lungekreft finst det mange plausible grunner (radioaktive stoffer inhalert, tjære inhalert, nikotin inhalert, CO, haug organiske stoffer etc) som gjer at utan å vite om risikoen, så kan ein sei at det ikkje er utenkjeleg at den finst.