View Single Post
Hvilken: Terminal World av Alastair Reynolds

Hvorfor: Den siste tiden har jeg lest meg gjennom The Demon Cycle(kommer vel et innlegg når serien er ferdig), og hadde lyst til å lese noe mer Sci-fi/fantasy men i en totalt annen setting. Få litt nye impulser mens vi venter på siste bok i serien.

Hva: Vi befinner oss en del tusen år fram i tid. I en verden som er inndelt i soner, hvor sonene bestemmer hva slags teknologi som fungerer; et sted funker laservåpen og tv-skjermer, et annet sted hest og kjerre.
Vi møter Quillion, en engel i eksil, som må rømme gjennom disse forksjellige sonene for å overleve. Snart blir hans reise mer enn overlevelse og sammen med en rekke andre personer ender det opp med at de forsøker å redde, eller ihvertfall stabilisere, verden.

Steampunk, semi-organiske-roboter, en stor setting i en fremmed verden, mystikk og spenning.

Hvordan: Dette er en bok med mye å gi. Et bra plott, flotte skildringer av miljø og personer, et eventyr fra start til slutt. Men, man får følelsen av at noe mangler eller er litt feil, i tillegg får man aldri svar på de spørsmålene man får om denne merkelige verden. Uansett, fin bok og om man trenger å slå ihjel en 5-600 sider med noe totalt annerledes så får man det her. Jeg kommer definitivt til å lese noe annet av Reynolds etter denne, hører Revelation Space-serien er knall.