View Single Post
Joda Provo. Vi er selvsagt alle klar over hvordan konflikten startet, og at mange syrere ønsker at Assad skal kapitulere. Men som nevnt tidligere er Syria et multireligiøst og multikulturulelt samfunn med et virrvarr av forskjellige grupperinger. At det kjempes mot å styrte Assad, betyr ikke nødvendigvis at dette er gjengs oppfatning over hele linja. Jeg nevnte alawitter og kristne f.eks. Tror du disse vil ønske f.eks et Al Nusra styre velkommen med åpne armer (FSA kjemper side om side med Al Nusra)? Eller tror du ny grupperinger vil se gjennom fingrene på mennesker som har støttet Assad styre?

Det koker ned til hva som er alternativet. Du har hittil ikke kommet med noen alternativ løsning til Assad eller hvem du vil skal ta over istedet for Assad. Jeg synes dette er mer interressant å diskutere. Mener du at Assad skal styrtes for enhver pris (og hans støttespillere leve på nåde til forskjellige mer eller mindre ekstreme grupperinger i hans maktvakum). Har du noen fornuftige innspill angående løsning på konflikten?

Det er dette som interresant. Assad passer selvsagt ikke inn i et vestlig demokratisk tankesett (akkurat som Gaddafi eller Saddam), men så spørs det om Syria og syrere og det utall av forskjellige grupperinger som kriger nødvendigvis er noe bedre, eller vil sørge for mer ro og orden og noenlunde levelige forhold i overskuelige framtid. Skal man dømme etter andre land i araberverden hvor diktatorer er fjernet så ser det ikke akkurat lyst ut. Om et regime som har hatt kontroll på en nasjon i flere tiår blir styrtet så lukter det ikke akkurat blomster eller fredsduer skal man dømme etter lignende konflikter i araberverden.

Sitat av Provo Vis innlegg
Alt disse artiklene sier, er at russiske spesialstyrker har gått inn på bakken i Syria, og at store mengder bakkesoldater skal settes inn. Vel å merke noe Putin hele tiden har sagt, og fortsetter å si, at er helt uaktuelt.
Vis hele sitatet...
Hvis man har fulgt litt med på Putins utenrikspolitikk og hvordan han håndterer krigssituasjoner så tror jeg hva Putin sier ikke nødvendigvis er hva han kommer til å gjøre. Jeg personlig har min tvil over at russiske bakkestyrker i stor skala blir satt inn, men skal man se på f.eks Ukraina (hvor Putin også har benektet at Russland benytter seg av bakkestyrker), hadde det ikke kommet som en enorm overraskelse.
Sist endret av Bearass; 6. oktober 2015 kl. 16:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.