View Single Post
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Tøffetom: Det er ikke galt i å trekke på erfaringer i form av anekdoter i en diskusjon. Men man bør være klar over begrensningene som ligger i den type argumentasjon. Det egner seg til å forklare hvorfor man har den oppfatningen man har, og gi motparten et inntrykk av hvem man er. Utover det, er det kun godvilje fra motparten som eventuelt gir argumentasjonen ballast. Man kan ikke forvente at meningsmotstandere skal ta til seg slik informasjon som del av deres vurderingsgrunnlag. Slike ting kan man forvente av små barn, at de stoler på at du er en autoritet, fordi du sier at du er det. I en sakdebatt med andre voksne, kan man ikke forvente dette. Da er det enten fakta som gjelder, eller logisk resonnement

Mener forresten ikke å si at du ikke også har logiske resonnement. Jeg har ingen spesiell mening om denne saken, og om hvem som har rett. Mener bare at du ikke kan ta deg nær av at folk ikke "stoler på ekspertisen din".
Vis hele sitatet...
Du har helt rett, jeg sitter å stresser med en innlevering og har nok vært nærtakende - igjen.

Sitat av murloc Vis innlegg
Hvem er det som blir grinete her? Du tåler jo ikke at jeg er uenig med deg og et grunnlaget du benytter. Dersom Cappelen uttaler seg om hvordan cannabis smugling foregår inn til Norge så skal jeg lytte. En anonym bruker som er selvutnevnt kokainekspert basert på bakgrunn av et mangeårig missbruk får - naturligvis - ikke samme troverdighet. Selv Cappelen innrømmer at han står for relativt lite av den totale massen og derfor ikke kan uttale seg om all cannabis i Norge. Noe du av en eller annen grunn kan om kokain.

Politiet, kripos og tollvesen som har dette som heltisjobb er tilogmed dårligere kilder en deg, ifølge deg. Du legger hele tiden til grunn at fordi ikke alt blir stoppet så kan man ikke vite noe helt sikkert. Kanskje du bør følge det rådet når du så skråsikkert påstår hvor mye du selv vet? Du har tross alt ikke hverken testet eller snortet all kokain i Norge.

Å kalle meg grinete fordi jeg ikke aksepterer anektotiske bevis fra en jeg ikke vet hvem er får stå for din regning. At du i tillegg bare antar at du vet så mye mer enn meg er også helt utrolig overlegen oppførsel. For alt du vet både smugler og selger jeg kokain i meget stor skala. Men da det ville vært dumt å innrømme dette på et åpent forum så gjør jeg selvsagt ikke det.
Vis hele sitatet...
Hvis du fulgte med på resonnementene mine så er det ikke et eneste tall hentet ut av nesen min. Det er med utgangspunkt i nettopp tallene du refererer til at jeg trekker de slutningene jeg gjør. Igjen - du peker på mine påståtte superevner og superekspertise, anekdoter og bla bla, men du har enda til gode å faktisk demonstrere mine urimelige slutninger eller logiske brister.

Det min "superekspertise" har bidratt med er ting som at kroppens hulrom er hovedinnfartsåre (noe som også er kjent blant tollere og media) eller at det faktisk foreligger to forskjellige brukergrupper der den ene er overrepresentert i beslag og dårlige greier, mens den andre er nærmest usynlig både på statistikk og i utelivet til tross for å stå for majoriteten av konsumet. Videre har jeg bekreftet at det er betydelig forskjell på kvalitet og aktive substanser i kokainen som kommer inn i landet.

Ingenting av dette er sjokkerende, og jeg blir overrasket hvis du tviler på at noen av de påstandene stemmer. De har ihvertfall ikke blitt bestridt så langt, heller bare generelle stikk mot min innbilte overlegenhet.



Sitat av slashdot Vis innlegg
Det du gløymer er at det inkluderer små beslag, og at det gjerne vil vere fleire små beslag for kvart relativt store. Det er ei metodisk svakheit at det ikkje står om snittreinheit er vekta eller ikkje, noko som ville gjort det litt meir nyttig. Men fortsatt har eg meir lit til dei tala enn deg.

Det står så vidt eg kan sjå ikkje i dataa eg refererte til. Hareg oversett noko?
Vis hele sitatet...
Nei, men jeg har vært så grei å hente det for deg.

Reitox og Kripos bruker såvidt jeg har forstått samme tallmateriale fra samme målinger fom tusenårsskiftet. Det du har er altså et mindre utvalg av statistikken under, tilfeldigvis er den ferdige gjennomsnittsverdien 4 prosentpoeng høyere, altså helt oppe i 39%. Og dette er på 451 beslag, vel og merke i rekordåret 2007. Kan tenke meg at et rekordbeslag inngår i de 371 målingene som ikke er inkludert i Reitox sine data - siden kvantumet er så høyt det året.

//THUMBNAIL
https://www.regjeringen.no/no/dokume...id202873/?ch=7


http://picz.no/3084

Sitat av slashdot Vis innlegg
Fordi om dei berre tek ein brøkdel, så treng ikkje det sei at det ikkje er eit representativt utval. Det kjem an på kor store variasjoner det er i det som vert smugla, og kor stor andel dei tar. 1% av ein populasjon kan fortsatt vere eit representativt utval.
Vis hele sitatet...
Det som smugles i en batch er en praktisk talt homogen komposisjon. Mens tollen kanskje får fatt på et par forskjellige batcher i året smaker jeg gjerne på mange ganger så mange. Tilsynelatende gjøres ei heller noe forsøk på å organisere analysene noe videre, alt bare pooles i en prosentverdi.

Jeg arbeidet aktivt for å identifisere stressorer (stimulanter med lengre halveringstid), jeg testet, jeg snakket med andre som prøvde samme batch, og jeg fikk etterhvert ganske god kontroll på å identifisere aktive kuttemidler. I tillegg har du den bedøvende effekten kokain har som ved høy andel av andre aktive virkestoffer substitueres for med tannlegebedøvelse (som varer for lenge og ofte for intenst og "dypt), noe som taler for at det i noen batcher har vært særdeles lav andel kokain. I og med at batcher kommer og går med langt høyere frekvens enn de sporadiske suksesshistoriene tollerne har i å ta kurerer, så går jeg ut ifra at tollerne enda ikke har plukket opp disse "designer-kokainene" for å kalle det det.

Det er STOR variasjon mellom kokainen som kommer inn i Norge.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Vil ikkje samtlege av dei innvendingane gjelde for andre land og? Eller er det særnorske problemer med tallmaterialet? Enten får du peike på litt grunnlag for kritikken din, eller så avskriv eg det totalt som ein variant av special pleading...

Og sidan du klager over at tala er gamle: eg såg gjennom andre år (som du finn med eit par trykk på nettsida), og som nevnt har du rett i at kvaliteten var betre på midten av nittitalet, men tala frå 2014 var ikkje vesentleg forskjellige frå 2009.
Vis hele sitatet...
BINGO! Du vil ikke finne annet enn omriss av fjelltopper ved å se i myndighetens statistikker. Det være seg i Tyskland, Spania eller Norge. De kan se på de store trendene og slikt, men om det står på livet ditt og du trenger å finne et så nøyaktig svar som mulig angående en detalj som faller innunder ovennevnte temaer,...

....DU ville kommet til meg
Sist endret av Tøffetom; 3. oktober 2015 kl. 20:50.