View Single Post
Sitat av slashdot Vis innlegg
Tøffetom: http://www.emcdda.europa.eu/html.cfm...stat_reference

Sjekker du 2014 ser du at Noreg ligg under snittet for Europa - som er på ~40%, medan Noreg ligg på 33%.UK er rimelig spesielt tilfelle, og ikkje spesielt representativt. Kort sagt kan det sjå ut som dei enten har veldig god eller elendig kokain.

At du har stappa i deg mykje rart gjer deg faktisk ikkje til ei betre kjelde enn faktiske undersøkelser. Sorry. Det er fortsatt anekdoter. Du har uansett brukt maksimalt en brøkdel av all kokainen i europa dei siste ti åra, så sample size for deg er ekstremt biased (du har neppe systematisk prøvd ulike dealere for å undersøke forskjeller), du har antakelig ikkje analysert stoffet, men sett på virkning det har på deg, og du har neppe eit representativt utval over tid heller.

Viare så ignorerer du at ein god del av tala nok kjem av grensebeslag, ettersom det er der det er enkelt å ta store volum, noko som vil påverke reinheita i positiv retning.
Vis hele sitatet...
Den tabellen du viser til har noen greie indikatorer for land som tyskland og nederland, men 19 gatebeslag i Bulgaria er eksempelvis langt under bredden på mitt utvalg

Uansett, det har ikke vært min intensjon å påstå at jeg har empirisk grunnlag for å uttale meg om Europa som helhet. At jeg har fikset endel cola rundtom er fortsatt bare anekdotiske ikke-representative tilfeldige hook-ups.

MEN, når det gjelder i Norge så gir jeg meg faktisk ikke.

Det er faktisk ikke "en del" i grensebeslag, da de som står for majoriteten av omsetningen både i form av heroin og kokain bruker kroppens hulrom. Når andre aktører skal forsøke seg er det gjerne snakk om andre transportmidler, men som sagt, så godt som all kokain jeg fikser i Norge kommer i batcher på rundt halvkilo pr kurer. Tar du kripos sitt tallmateriale og dividerer beslaglagt mengde på antall beslag sitter du igjen med 30g/beslag.

Det er med andre ord først og fremst ferdig importert og tuklet med kokain du referer til i talldataene dine. Det du også må vite er at det er som nevnt av meg tidligere forskjellige brukergrupper. Det typiske kokain-beslaget på byn eller under husransakelse tilhører en middels freaker. Samtidig så sitter det velstående, voksne menn overalt i hele Norge og kjører i seg mer på en kveld enn disse bruker på et halvt år. Det er også vesentlig forskjell mellom de forskjellige typene som kommer over grensen. Ettersom at tollen gjerne bare tar en håndfull kurerer, om engang det, på et år så har de overhodet ikke noe representativt å gå etter der om dem i det hele tatt hadde tatt seg bryet til å separere grense og øvrige beslag.

Du har helt rett i at tallmateriale er bedre enn anekdoter og subjektive vurderinger, men du har ikke noe tallmateriale på det Norske kokainmarkedet her. Du har tallmateriale på beslaglagt kokain som i all hovedsak er tatt fra den brukergruppen som har mest tilbøylighet for drastisk kutting, tallmaterialet er tatt etter denne kuttingen, og det er kryddret med sporadiske grense-beslag som i sin helhet inneholder kun en renhetsgrad for hver av de respektive beslagene og dermed bare ytterligere bidrar til å vri talldataene i den ene eller andre retningen.


Majoriteten av kokainmarkedet er ikke representert i beslag-statistikker, lav-kvalitets amatørkutting er overrepresentert og enda er kvaliteten faktisk så høy som 35%.

Jeg gir meg faktisk ikke på dette, ikke fordi jeg har en magisk nese av gull, men fordi dette er helt åpenbart selv uten å ta inn min inngående kjennskap til markedet og daglige smaksprøver i omtrent tusen dager. (Stakkars den nesen min) Kan ikke fatte at det skal være så sterk motstand mot det å faktisk supplementere statistikk med reell kompetanse på et felt, det er da rimelig vanlig.

Nå som jeg faktisk har lagt denne delen av livet bak meg mer eller mindre tenkte jeg at tiden var moden for å kunne bidra i større grad i tråder som dette, da jeg faktisk sitter på mye relevant info som ihvertfall aldri har blitt postet her på bruket før.

Men når dette er greien - at det skal bli sånn barnehagestemning der Murloc blir grinete over at jeg får si ting uten kilde og slashdot skal komme med nesten et ti år gammalt sheet som tar for seg både 19 beslag for å representere et land eller "0% kokain i kokainbeslag" for å si at jeg er på jordet med mine gjennomtenkte vurderinger som - om dere faktisk fulgte med på hva jeg prøvde å opplyse dere om - ikke tar et eneste tall ut av luften (eller nesen). Jeg prøver bare å fortelle dere hva de tallene egentlig betyr, men det ser ut til at dere fikser den biffen seklv.

barnehage ass
Sist endret av Tøffetom; 3. oktober 2015 kl. 16:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.