View Single Post
Sitat av Olympic Vis innlegg
Har vi nå opplevd første alvorlige konekvens av bevæpningen? For de som ikke har fått det med seg: politiet skjøt i går en kvinne som skal ha truet om å drepe et barn med kniv. Hun er nå siktet for drapsforsøk.

Et vitne sier til Aftenposten at "Det var en liten gutt til stede, men han ble ikke truet. Hun brukte kniven til å fjerne tyggegummi og slikt på gulvet. Hun ba folk komme seg vekk, og veivet rundt med kniven. Men kniven var aldri i nærheten av gutten, og hun truet ikke noen med den". Et annet vitne sier til NRK at "politiet lett kunne tatt kniven fra kvinnen".

Det store spørsmålet nå er hvordan denne situasjonen ville blitt behandlet uten generell bevæpning.
Vis hele sitatet...
Et annet vitne sier kvinnen skrek ut at hun skulle drepe sine barn.
Jeg forstår godt at politiet velger å skyte fremfor å risikere egen helse ved å prøve å uskadeliggjøre henne med muskelkraft. Man kunne dog kanskje brukt elektrosjokkvåpen eller gummikuler i stedet. Uansett så regner jeg med at politiet har forsøkt å holde en dialog med henne før de valgte å skyte. Alle vet vel at man ikke går mot politiet med våpen i hånd? Etterforskningen vil vise hva som har skjedd, men ut i fra det jeg har fått med meg via mediene, så tror jeg ikke vi kan klandre politiet for å ha skutt kvinnen.
Sist endret av caperno; 19. september 2015 kl. 11:57.