View Single Post
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
PVestlandia, du gjør en hederlig innsats her, det må jeg bare si. Og takk til alle andre også, som bidrar til tråden.

Samtidig vil jeg minne om retningslinjene for bilder i tråden, som strengt tatt er formelle krav vi stiller til dere. Mange er flinke, men mange slurver også. Det finnes ingen god nok grunn til å laste opp dårlige eller halvdårlige bilder for å få hjelp til å identifisere soppen sin. Alle har tilgang på mer enn bra nok kameraer, og det skal minimalt med innsats til gjennom lyssetting og oppstilling for å tilfredsstille kravene. Personlig gidder jeg som regel ikke se to ganger på slike bilder lenger. Jeg har annet å gjøre enn å myse på noe kornete rusk, i håp om å skimte konturene av noe gjenkjennelig. Vi skal finne kjennetegn som skiller en liten sopp fra andre små, ofte liknende sopp, ikke påpeke forskjellen på en giraff og en sebra. Det er detaljene som teller her, og når man må legge godvilja til for å finne dem i et grøtete bilde, så er det irriterende for den som skal identifisere, og utrygt for den som trenger hjelp. Det holder ikke at bildet ser ok ut på makronivå. Man må kunne zoome inn på hvert enkelt individ, og fortsatt finne informasjon. Hvis dette er vanskelig, må man spe på med detaljbilder.

Takk for oppmerksomheten, og fortsatt god plukkesesong til alle =)