View Single Post
Sitat av lillemeskalin Vis innlegg
Det er ikke rart at folk gjør dette, spesielt når vi har kjempedårlige streamingtjenester fra før av. Man kan abonnere på Netflix, Viaplay og gud vet uten å få et bra utvalg av filmer/serier. (...) Jeg og mange jeg kjenner hadde betalt mye mer for en tjeneste der du kan få alle filmer og serier. De vil tjene mye mer penger på å lage en skikkelig tjeneste, enn å saksøke/bøtelegge mange mennesker.
Vis hele sitatet...
Spotify, Netflix, Sumo og Viaplay og lignende har ikke alt i verden, men de har et ganske bra utvalg. Nok til at mange folk ønsker å se på innholdet som er der. Likevel er det ekstremt utbredt med byttelån av slike kontoer, og ofte deler store vennegjenger på et par-tre kontoer totalt. Selv om vi ignorerer den fantastiske prisen filmbransjen ville ha satt på en slik tjeneste, så har jeg har ingen tro på at de samme personene ville like villig betalt for tilgang til en lovlig variant av Popcorn Time. Det er rett og slett mange som vil ha ting gratis, og slenger seg på argumentene til de "etiske piratene" når de settes til veggs for dette.

Sannsynligvis vil en slik tjeneste aldri oppstå heller, med mindre finansieringsmodellen til film og TV restruktureres fullstendig. Allerede før filmer i det hele tatt har begynt å filme i dag, så er tidsbestemte ekslusivitets-lisenser solgt til kino, pay-per-view-TV, DVD-salg og TV (ofte i ca. den rekkefølgen). Det er en sykt lang pipeline med ting filmen skal gjennom før den i det hele tatt forlater landet, og når den først ankommer Norge/EU må den få aldersgrense og oversettelse.

Jeg vil anta at filmbransjen får en kraftig korreksjon om de ikke klarer å strømlinjeforme dette i et såpass globalisert samfunn som vi er i, men per i dag virker det mer interessant å straffe kundene sine enn å ta kritikken innover seg.
Sist endret av Dyret; 24. august 2015 kl. 22:10.