View Single Post
Sitat av slashdot Vis innlegg
Omtrent uansett kva fagkombinasjoner du tenkjer ut vil du ha fordel ved å ha eit ekstra fag framfor nokon som ikkje har det. Jobber du t.d. som programmerer og har et sidefag i engelsk, veit arbeidsgjevar automatisk at du har meir engelskkunnskaper enn ein som ikkje har faget.
Vis hele sitatet...
Ehm, ja? Det er vel et meget åpenbart eksempel.

Jeg kan derimot ikke se hvordan en programmerer kan dra mer nytte av flere tilfeldige 15 stp fag, og det er det som er det ene poenget mitt. Hvordan kan en programmerer stille sterkere til en stilling med 15 stp i kristendom f.eks? Jeg nevnte at det kan evt ses på som en god egenskap på CV at man studerer ved siden av jobb, men kompetansen og faget er lite verdt i for eksempel ditt eksempel.

Det andre poenget var mer myntet på at dersom man skal ha en grad (f.eks bachelorgrad som veldig mange jobber krever) kan man ikke nødvendigvis plukke fritt fag i graden, da mange kan overlappe i innhold. Da kan man ende opp med 180 stp, men mangler 30 for å få graden.

Oppsummert: Dersom man skal videreutdanne seg, kan det lønne seg å snakke med en veileder om hvilke fagkombinasjoner som er gode, og senere mulig kan gi en grad.

For all del, utdanning er utdanning, og vil uansett gi en eller annen positiv virkning. Og 15 stp alene, kvalifiserer ikke til annet enn annen utdanning og er slik jeg tolker begrepet ikke formell utdannelse.
Sist endret av reklame; 19. august 2015 kl. 18:46.