View Single Post
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Finnes det egentlig bevis på, at å oppholde seg på steder med store magnetfelt er skadelig på noe som helst vis?
Vis hele sitatet...
Tja, hvis feltene blir sterke nok, så vil jo noe skje før eller siden. Hvis du skulle oppholde deg i magnetfelt på noen gigatesla vil for eksempel alle hydrogenatomene i kroppen din rives løs og danne en slags spaghettilignende klase av løsrevne atomer. Jeg vet ikke akkurat hva det vil gjøre med kroppen din, men sunt er det neppe. Man bør her nevne at det sterkeste kontinuerlige magnetfeltet man har på kloden per dags dato ligger på 45T, så for å oppleve slike eksotiske tilstander som det overnevnte må du besøke en nøytronstjerne - og da har du andre problemer å forholde deg til.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
For å være ærlig, jeg tror det er MYE annet i samfunnet vi heller bør være redd enn noe høyspentmaster!..
Vis hele sitatet...
Word. Bare synd at mennesker suger på risikovurdering.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det er nok en grunn til at er vanskelig å selge tomter kloss på høyspenten.
Vis hele sitatet...
Som nevnt av andre - høyspentmaster er stygge og bråkete, og folk er irrasjonelle. De trenger ikke å være farlige for å skremme vekk kjøperne.

Sitat av HwT Vis innlegg
Tabell tatt i fra Statens Strålevern
Vis hele sitatet...
Fra artikkelen: "Grenseverdien for befolkningen er 200 uT. Verdien er satt langt lavere enn de laveste nivåene hvor det kan måles effekter på kroppen."
At Statens Strålevern setter en grense på random betyr bare at de el-overfølsomme har laget nok leven til at de må vise media at de 'gjør noe' for å slippe å få unødvendig tyn. Det betyr ikke at magnetfelt er skadelige.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Feltstyrken avtar med kvadratet av avstanden. Det vil sei at du får langt sterkare eksponering av å jobbe nær (elektro)magnetiske felt, enn å bu relativt langt unna dei. Mastene på høge spenningsnivå er ganske høge, så allereie der har du fort 10-20m avstand.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke regna på det, men av dette følger det vel ganske naturlig at du opplever større feltstyrker ved å oppholde deg tett på elektrisk utstyr også? F.eks å ha en klokkeradio på nattbordet eller sitte foran en datamaskin hele dagen og lignende?