View Single Post
Har en Netgear GS724Tv3. Noen som har erfaringer med denne i forhold til å bli kvitt zyxelen fra altibox? Har 1Gb link (som forøvrig fungerer overraskende bra, men zyxelen må rebootes flere ganger i uken).

Siden denne tråden er på 30 sider er det rimelig "umulig" å finne frem til de eksakte vlan osv jeg må sette opp.

Noen som kan oppsummere litt for meg? Vlan, Trunk/LAG, IGMP etc etc.

Planen er som følger:

Fra mediakonverter inn i switch.
Et par porter i switchen til tv
Port til internett (WAN) -> Inn i en Netgear SRX5308 brannmur -> Ut av brannmur tilbake i switch for å spre nettet videre (LAN)

Evt kan jeg bruke Netgear SRX5308 fra starten av? Den har fire lan porter og støtter vlan etc.

På forhånd takk.

Sitat av itsbatman Vis innlegg
Har en Netgear GS724Tv3. Noen som har erfaringer med denne i forhold til å bli kvitt zyxelen fra altibox? Har 1Gb link (som forøvrig fungerer overraskende bra, men zyxelen må rebootes flere ganger i uken).

Siden denne tråden er på 30 sider er det rimelig "umulig" å finne frem til de eksakte vlan osv jeg må sette opp.

Noen som kan oppsummere litt for meg? Vlan, Trunk/LAG, IGMP etc etc.

Planen er som følger:

Fra mediakonverter inn i switch.
Et par porter i switchen til tv
Port til internett (WAN) -> Inn i en Netgear SRX5308 brannmur -> Ut av brannmur tilbake i switch for å spre nettet videre (LAN)

Evt kan jeg bruke Netgear SRX5308 fra starten av? Den har fire lan porter og støtter vlan etc.

På forhånd takk.
Vis hele sitatet...
Har nå satt opp vlan 100 101 og 102

Port 24 - Tag Vlan 100 101 102 - Mediaconverter
Port 23 - Untag Vlan 101 - Tv/Dekoder
Port 22 - Untag Vlan 102 - Netgear SRX5308 wan
Port 21 - Ingen Vlan - Netgear SRX5308 lan
Port 1-20 - Ingen Vlan

Og det funker selvfølgelig ikke, men jeg er inne på noe? Hva gjenstår? Pvid, LAG, IGMP? Klone mac adressen til zyxel? (hvem skal klones? brannmuren?)

Setter stor pris på alle svar.

Sitat av itsbatman Vis innlegg
Har en Netgear GS724Tv3. Noen som har erfaringer med denne i forhold til å bli kvitt zyxelen fra altibox? Har 1Gb link (som forøvrig fungerer overraskende bra, men zyxelen må rebootes flere ganger i uken).

Siden denne tråden er på 30 sider er det rimelig "umulig" å finne frem til de eksakte vlan osv jeg må sette opp.

Noen som kan oppsummere litt for meg? Vlan, Trunk/LAG, IGMP etc etc.

Planen er som følger:

Fra mediakonverter inn i switch.
Et par porter i switchen til tv
Port til internett (WAN) -> Inn i en Netgear SRX5308 brannmur -> Ut av brannmur tilbake i switch for å spre nettet videre (LAN)

Evt kan jeg bruke Netgear SRX5308 fra starten av? Den har fire lan porter og støtter vlan etc.

På forhånd takk.



Har nå satt opp vlan 100 101 og 102

Port 24 - Tag Vlan 100 101 102 - Mediaconverter
Port 23 - Untag Vlan 101 - Tv/Dekoder
Port 22 - Untag Vlan 102 - Netgear SRX5308 wan
Port 21 - Ingen Vlan - Netgear SRX5308 lan
Port 1-20 - Ingen Vlan

Og det funker selvfølgelig ikke, men jeg er inne på noe? Hva gjenstår? Pvid, LAG, IGMP? Klone mac adressen til zyxel? (hvem skal klones? brannmuren?)

Setter stor pris på alle svar.
Vis hele sitatet...
Da fikk jeg det opp og gå

Satte pvid på port 23 til 101 og port 22 til 102.

Her er mitt oppsett hvis det kan hjelpe noen andre.

g24 - Vlan 100 101 102 Tagged, Pvid 1 - Mediaconverter
g23 - Vlan 101 Untagged, Pvid 101 - Dekoder
g22 - Vlan 102 Untagged, Pvid 102 - Brannmur WAN
g21 - Vlan 1 Untagged, Pvid 1 - Brannmur LAN
g1-20 - Vlan 1 Untagged, Pvid 1 - Lokalt nettverk / Internett

______________________

Multicast / IMGP er disabled

Acceptable Frame Types (pvid) står til Admit all på alle porter

Ingress Filtering (pvid) er Disabled på alle porter.

Er dette noe jeg bør gjøre noe med? Hva betyr det i praksis?
Sist endret av itsbatman; 26. juli 2015 kl. 10:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.