View Single Post
For å få utbytte av psykolog så må man, etter min erfaring:

- Gå dit av egen fri vilje.
- Ha et genuint ønske om å utvikle deg.
- Ha en god porsjon selvinnsikt som ikke blokkeres av ego’ets forsvarsmekanismer, samtidig som at en må ha et snev av evner til refleksjon.
- Komme overens med personligheten til psykologen.
- Ikke holde tilbake noe som helst.
- «Pasienten» må ha respekt for psykologen.

I tillegg til kravene som «pasienten» må oppfylle er det et veldig vanskelig krav som psykologen må oppfylle:

- Psykologen må også ha respekt for pasienten

Det virker gjerne som en tåpelig påstand, da det selvsagt forventes fra et profesjonelt standpunkt at respekt utøves. Men respekt er ikke noe som i særlig grad kan påtas på en genuin måte. Opplever du at psykologen ser ned på deg eller ikke anser deg som et likestilt individ, da må du bare prøve en annen.

Sitat av 240turbovo Vis innlegg
generelt skeptisk til psykologer jeg, sikkert etter min bardom med BUP og helvette men.
Vis hele sitatet...

Sitat av Hater Vis innlegg
Har ingenting til overs for det, du kan kanskje få litt utbytte av ett par timer- men du vil høyst sannsynlig få samme utbytte av å prate med hvem som helst andre om akkurat det samme.


Gikk til psykolog for noen år siden men ville aldri gjort det igjen, tror det virket mot sin hensikt. Vanskelig å sette ord på det men alt fokuset rettet mot hva som er galt med meg gjorde at jeg trodde jeg hadde lidelser jeg ikke har. Har det mye bedre uten å gå til psykolog selv om jeg fortsatt er en kronisk trist person.
Vis hele sitatet...
Sitat av Solaced Vis innlegg
Psykolog er for meg bare sløsing med penger og tid.
Det kommer helt ann på hva du faktisk sliter med,
men for min del så er jeg mye bedre av gårde uten en psykolog.
Snakker av erfaring (en dag i uka, i 2 måneder).
Vis hele sitatet...

Dere oppgir ikke alle årsak til at dere har erfaring med psykologien, men jeg får litt inntrykket av at dere som turbovo gjerne befant dere i en situasjon der dere var presset/henvist/pålagt/overtalt til å gå dit…?
Under disse omstendighetene er jeg som nevnt under kriteriene helt enig i at det er totalt meningsløst og et enormt sluk av skattepenger. Ikke bare fordi de som blir «tvungen» dit kommer med en innstilling det ikke er mulig å få særlig resultater med, men også fordi psykologen gjerne har en fundamentalt feil innstilling – om så på et underbevisst plan. Psykologen skal fungere som et redskap for å «fikse» det som er «galt» med pasienten, og det oppstår en ubrukelig maktbalanse der respekt er byttet ut med fiendtlighet og mistenksomhet. Har hørt hvordan psykologer i disse situasjonene arbeider for å skape «liste over narkotikabruk» og tilsvarende bullshit. Som mentalmelt sier:

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvis ikke kan det hende at den ene parten henger seg opp i et eller annet irrelevant tull, som ødelegger hele stemningen/samarbeidet. Derfor må man ta høyde for at den første og beste ikke nødvendigvis gjenspeiler hva man kan få ut av dette. Det kan hende at man må prøve et par ganger, eller enda bedre, foreta litt research på hvem man kunne tenke seg å møte.
Vis hele sitatet...
…Og turbovo illustrerer:

Sitat av 240turbovo Vis innlegg
regner med en psykolog kan ordne slik at du mister både barn og førerkort om han føler at det trengs..
litt på spissen men.
så da er en time til psykolog blitt ganske mye mere sånn plutselig. sånne tanker får jeg når jeg tenker på psykolog (og lege).
Vis hele sitatet...
Her kan jeg skyte inn at for et pasient/psykologforhold basert på frivillighet og de ovennevnte kravene så er problemstillinger som dette totalt ikke-eksisterende.
Psykologen min vet mer om meg enn dere gjør, og hverken sertifikat eller barnevern har på noe punkt vært aktuelt å diskutere – hun fokuserte ikke på faktum som at jeg kjørte rundt i heroinrus eller at jeg hadde med barn å gjøre. Psykologen min så nyansene, forstod tankegangen min og hadde mer tiltro til min evne til å reflektere og ta ansvar enn hva eksempelvis dere har.
Sitat av daffe Vis innlegg
Hva kan man få ut av en psykologtime? Synes det ligner humbug og svindel alt sammen. Hva skal en psykolog klare å løse som man ikke kan løse selv? Finn heller en å snakke med som har litt livserfaring over ei kasse øl eller vin så blir det mye billigere, mye artigere og sansynelig mye bedre. At noen skal kunne ta betalt for å mene hva som foregår oppi hodet på noen og hvordan man skal løse de problemene som da psykologen mener du har høres for meg helt ko-ko ut. Kjenner flere som har gått og må si det er bortkastet penger. Jeg er rimelig sikker på at når man har betalt en slik svindler så mye penger så vil hjernen uansett mene at det som det blir bablet om faktisk virker. Placebo effekten må vel sis å være større hos en psykolgtime enn all annen placebo effekt tilsammen. Får man en placebo pille så er det kun en selv som bestemmer om det skal virke eller ikke, her betaler man for en svindler som skal sitte å prate og forsvare kostnaden og dermed så må han få full utvirkning av placebo effekten, for hvis ikke så kan han jo bare legge ned.
Vis hele sitatet...
Du aner jo virkelig ikke hva du snakker om, overhodet. Tror du det er det som skjer hos en psykolog? At noen sitter å synser om hva som er galt med deg?
Psykologer leder deg stort sett inn til å synse om deg selv, og styrer deg litt i riktig retning med oppfølgingsspørsmål og problemstillinger basert på hva du selv har fortalt.
Min erfaring med fungerende psykologi handler mer om det å få noen å snakke ut til, noen som stiller kritiske spørsmål til tankene dine og hinter litt om hva som tilsynelatende er dine største problemer.

Psykologen min har fått meg til å kjenne meg selv og forstå problemer jeg alltid har visst at jeg hadde. Ikke på noe tidspunkt har ordet «diagnose» blitt nevnt, og ikke på noe tidspunkt har psykologen forsøkt å fortelle meg hva jeg måtte eller trengte.

De fleste av dere ville sikkert stemt for å stenge meg inne om jeg åpnet meg til dere



Sitat av zeast Vis innlegg
Det står imellom deg og total lykke....
Tja, om spørsmålet er hvordan bli mer lykkelig så kan man lese om slikt i ukeblader slik at du lettere finner oppskriften som passer for deg. Ett kurs i mindfullnes eller noe sånt kan også være til hjelp. Tips om hvordan man snur tankegangen i mer positiv retning trenger man neppe noen psykolog til. Så enten kan man lese og lære eller betale en til å fortelle deg det.
Det meste baseres på kognitiv terapi i dag slik at du selv må gjøre jobben, en psykolog kan hjelpe deg til å ta tak.
Vis hele sitatet...
Det ukebladet ikke kan gjøre er å få deg selv til å innse at du er på bærtur. Leser du ukeblader blir det litt som å lese horoskop; du nikker samtykkende og forstår det du leser – men dummere blir du og problemene vedvarer.
Sist endret av Tøffetom; 6. juni 2015 kl. 21:56.