View Single Post
Supert at Normal tar grep for å nå sine mål mer effektivt! Selv om debatten sporet litt av i starten, synes jeg det har blitt sakt mye fornuftig, både kritikk og svar.

Jeg har en sterk oppfordring til Normal; ta i bruk Loomio, en app/nettside som tilrettelegger for å ta gode beslutninger i felleskap! En stor utfordring for en liten og "fattig" organisasjon som Normal, er å oppmuntre og engasjere til frivillig deltagelse, med så lav "overhead" som mulig. Det vil si at man bruker minst mulig tid på å administrere debatter, innspill og avgjørelser. Loomio letter den demokratiske avgjørelsesprosessen (som er superviktig for enhver non-profit), og gjør det mulig å engasjere på kryss av fylkesgrenser etc, og oppmuntrer også til å delegere ansvar og oppgaver til dem som har initiativ og pågangsmot. Samtidig fungerer systemet som en kvalitetskontroll, hvor det stilles rimelige krav.

Eksempler:
  • Noen ønsker å publisere en kronikk/artikkel/kommentar/pressemelding på vegene av Normal. Denne publiseres først på Loomio, blir kommentert og vurdert av flere, og publiseres når teksten er tilstrekkelig representativ for Normals profil og mål; dvs når flertallet av deltagerne i samtalen er enige.
  • Et initiativ blir foreslått og det er ønskelig å gjøre dette på vegene av Normal; man avgjør først om initiativet fremmer Normals sak/profil, og går så videre til å raffinere initiativet til å best mulig fremme saken.
  • Generelle interne debatter kan diskuteres, som tillater at organisasjonens retning ikke stivner, men er dynamisk og dekker faktiske behov i nåtiden og fremtiden.

En slik prosess tror jeg vil virke både skjerpende/fokuserende, og vil også styrke følelsen av at individuelle bidrag blir tatt på alvor. Mange bidrag kan foreslås med gode intensjoner, men uten en demokratisk prosess som tilrettelegger for konstruktiv kritikk, kan bidrag ende opp som blindspor/sløsing av energi eller i verste fall å skade saken.

Se på Loomio som en krysning mellom epost, forum og medlemsmøte – tilgjengelig fra mobilen og PC'en