View Single Post
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Ikke det at jeg er uenig, men blir bare energien absorbert i atomene i Lene Haus eksprimenter? For hun har klart å "stoppe lyset".
Vis hele sitatet...
Morsomt at du nevner dette da jeg leste om eksperimentet for første gang i går.

Når det her er snakk om lyset, så er det selve bølgepulsen og ikke enkeltfotoner det er snakk om. Slik jeg har forstått eksperimentet så sendes en bølgepakke inn i et Bose-Einstein-kondensat, og ved hjelp av en del triksing med kvantemekanikk så klarer man å skru av og på gjennomsiktigheten til materialet for et lite spenn av bølgelengder. I eksperimentet blir kondensatet gjort ugjennomsiktig akkurat i det bølgepakken har passert inn i materialet. Det som skjer er at all informasjon om bølgepakken lagres i spinkonfigurasjonen til systemet - informasjon lagres selv om fotonene i seg selv ikke stoppes opp. I det man gjør materialet gjennomsiktig igjen vil en eksakt kopi av den originale gassen emitteres.

Så i dette eksperimentet så stopper man ikke opp fotoner. Her er det lyset i form av en bølgepakke som "lagres" og re-emiteres. Jeg har kun lest en overfladisk beskrivelse av eksperimentet, så detaljene bak hvordan man i praksis klarer å gi Bose-Einstein-kondensatet disse egenskapene må du ikke spørre meg om.