View Single Post
Her kommer et par raske tips jeg har forsket på de siste to dagene som kanksje er av interesse for noen. De er basert på tettere integrering mot telefon (android). Merk at jeg bruker Telldus Live! som hjemmesentral, tilsvarende løsninger finnes kanskej for andre systemer.

- Tasker for android. En genial app som lar deg be telefonen gjøre div ting (skru av/på wifi/bt/mobildata, sende meldinger, åpne apper, custom notifications...) basert på hendelser (omgivelser som tilgjengelige wifi nettverk eller gps koordinater, eller bruk av de interne sensorene i telefonen f.eks.) Mulighetene er endeløse, anbefaler alle å sjekke ut denne appen! Det som gjør den ekstra flott er at den støtter mange tredjepartsprogrammer, enten som plugins eller ved at appene eksporterer variabler til Tasker. F.eks. kan Remotestick (gui til Telldus utstyr) exportere variabler til tasker. Du kan da f.eks. lese av NFC tags som utfører en task som kan være å skru av alt lyset i hjemmet ditt. Praktisk med en sånn tag på utsiden av husveggen eller på nattbordet for å slippe å bla frem i menyer på tlf.

- Om du bruker Telldus Live så har du muligheten for å bli Premium bruker. Husker ikke prisen, men den gir deg mulighet til å utvide handlingene du har tilgjengelig basert på scenarioer med følgende:
*Send SMS (du må kjøpe credits)
*Send email
*Send HTTP POST request.
Jeg gikk en stund og fikk SMS hver gang det ringte på dørklokka. Men så gikk jeg tom for credits, og tenkte at det måtte være en bedre og mer integrert metode for å oppnå det samme uten å måtte basere seg på en konto av SMS credits. Dessverre har ingen telldus-apper (såvidt meg bekjent) mulighet for push-notifications når forskjellige devices går aktive. Da fant jeg appen Notify My Android! Her skreddersyr du dine egne notifications og trigger dem ved å sende en HTTP POST request til en URL du får oppgitt. Perfekt, bare å paste min custom URL i brukerpanelet på telldus live og vips får du native android notifications når det ringer på døra (eller når katten kommer hjem, magnetkontakt på katteluka). Du har også mulighet for å legge inn link til installerte apper som utføres når du trykker på notifications, så når jeg får beskjed om at det ringer på kan jeg bare trykke på popupen så vil appen til IP-kameraet dukke opp og vise meg hvem som står der (må bare få installert kameraet først :P)
Du kan alternativt velge email som tunell til notify my android i stedet for HTTP request, kanskje lettere for noen.