View Single Post
Sitat av Navle Loe Vis innlegg
Jeg er trådstarter, og kan bekrefte at selv om jeg bevisst brukte ordet rasisme i trådens tittel, så var det så absolutt rasisme i videre forstand jeg hadde i tankene. Det vil si at selv om man ikke mener at en "rase" er overlegen, så kan man ha holdninger, tanker og adferd som uttrykkes på samme måte som rasisme.

Når jeg leser disse facebook-kommentarene der voksne folk har total mangel på flauhet for å skrive ting som: "Da får hu ta av seg det skautet" etter at en muslimsk oppegående kvinne har skrevet kronikk om at hun ikke vil assosieres med ekstremister, da burde det ikke levne mye tvil om at vedkommende kommentarskribent har holdninger som ikke er noe særlig bedre enn en god gammeldags rasist.
Vis hele sitatet...
Jepp, facebook og kommentarfelter flommer over av rasister. Og jeg merker meg også, uten at jeg har sett noe statistikk på det forøvrig, at majoriteten av rasistene og grinebiterne er av den eldre generasjonen 50+ (sorry hvis det støter noen). Det er trist og forjævlig å se holdningene til en del av disse folka, som for det meste sitter inne og tar til seg informasjon fra VG, Se og Hør, og sikkert tar en tur innom nazisiden frieord.no for å få litt nye ideer.

Hvordan vi skal ordne opp i denne hatefulle utviklingen, lurer jeg på. Hva kan vi egentlig gjøre? Jeg ser at Dagbladet.no i allefall stenger av kommentarfeltet over natta så det ikke går over alle stabler, men jeg mener disse kommentarfeltene bare har blitt et sted for å få ut hat. Som dodecha sier, det er her satans avkom dveler.

Jeg er såpass hippie at jeg mener den eneste måten å bekjempe dette på er peace&love. Smil, skriv positive innlegg og fokuser på majoriteten av våre nye landsmenn, som følger lovene våre, jobber iherdig for å bygge et nytt liv og ellers bidrar positivt til samfunnet.