View Single Post
Sitat av Nether Vis innlegg
Du kommer med gode poenger. Jo, du har vel rett. Det hadde nok endt i et slackefag med mye frustrasjon og dårlige lærere.

La oss vinkle tråden i en litt annen retning - hva føler dere mangler av opplæring i videregående? Personlig hadde jeg satt pris på at et av fagene gikk litt dypere inn i arbeidslivet, nevnt tidligere i tråden, slik at man fikk en god innføring i hva som er forventet og hva du kan forvente, inklusive arbeidsgiver- og takers rettigheter.
Vis hele sitatet...
Noe jeg mener kanskje kunne ha vært en idé, er at videregående opplæring ikke burde ha vært en rett. Det var ikke det , nå jeg begynte på videregående, og det var en utvelgelsesprosess for hvert år. Altså du måtte prøve å være seriøs (ikke skulke osv.), for å få videregående utdanning.

På mange måter mener jeg det er fint, at studenten har rett på videregående utdanning. Men jeg er redd, at dette "syr puter under armene" på denne studenten, og fjerner en bit mestringsfølelse og en det faktisk kreves en bit av deg her i livet. Altså studenten burde ha mer ansvar for egen læring...

Og ja, jeg er klar over at enkelt kanskje ikke klarer å kjøre dette løpet. Men hvis en feiler på grunn av f.eks. psykiske plager, mener jeg det kanskje hadde vært bedre å gjort noen med disse plagene, før en skal lære noe så viktig.

Jeg mener også at en del praktiske håndtverkerfag har blitt for "teorisert". En del mennesker, som duger (veldig) bra praktisk, duger dårlig teoretisk og motsatt. Dette er noe dagens modell ikke tar god nok høyde for etter min mening. Men en trenger en del fag også, for å gjøre en del gode fag i livet. Egentlig en meget vanskelig diskusjon!

Har en del andre meninger også, men de får vi ta senere.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Dette er noe dagens modell ikke tar god nok høyde for etter min mening. Men en trenger en del fag også, for å gjøre en del gode fag i livet. Egentlig en meget vanskelig diskusjon!
Vis hele sitatet...
Argh!!! Jeg mente valg! Jeg blir oppgitt over meg selv en gang i blant...
Sist endret av aluminiumfluorid; 8. april 2015 kl. 14:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.