View Single Post
Sitat av frtoretang Vis innlegg
@reklame du glemmer også at sosialhjelp er en kommunal tjeneste. Det kan være alt fra påtrykk fra oven om å trenere feks pga svak kommune økonomi til lokale sedvaner i saksbehandling.

At du har erfaring med et bydelskontor som fikser det meste gjør ikke dine opplevelser universelle. Like lite som mine dårlige opplevelser gjør. Men mine dårlige erfaringer sammen med svært mange andre som har negative opplevelser men NAV og deres kommunale tjenester (sosialhjelp) gjør at man kan trygt si at det viser et mønster. Når så 45 av 50 kommuner som ble sjekket brøt regelverket mtp på feks forvaltningsloven så er det helt klart at NAV har et kjempeproblem. Og disse problemene er det en gruppe mennesker som må lide får - en svak gruppe som kanskje ikke har lett for å hevde sin rett.
Vis hele sitatet...
Jeg er fullstendig klar over skille mellom statlige og kommunale tjenester i NAV. Så at jeg glemmer det, trenger du ikke pålegge meg.
At kommuneøkonomien er svak kan godt være, men jeg regner med at man har forskjellige budsjett i en kommune og ikke en felles kasse. At det kommer pålegg fra rådmann og eventuelle kommunalsjefer om innsnevringer blir som jeg har nevnt tidligere - et kommunalpolitisk problem, og ikke NAV sitt problem.

Jeg har aldri sagt at mine opplevelser er universelle. Jeg bare påpeker erfaringer som er stikk i strid med din. At det finnes og foregår feil, både av skjønnsmessige vurderinger og saksbehandlingen forøvrig, har jeg tidligere påpekt er fint mulig. Sålenge det er mennesker som gjør jobben, vil det alltid forekomme feil. Det er dermed ikke sagt at NAV er en skam og en kreftbyll i samfunnet vårt. Og jeg føler du bare gnager om og om igjen om akkurat det samme, uten å kunne gi noen kilder som underbygger påstandene dine, foruten en drøss irrelevante artikler fra Fredrikstad blad. Hvor er statistikkene dine som viser hvor mange feil som faktisk blir rapportert? Enkelte hendelser som blir blåst opp i media - er langt fra representabelt for hele NAV. At det er gjort formelle feil i 45 av 50 kommuner er heller ikke noe som sier noenting om sannheten, ettersom saksbehandlingsfeil kan være langt mer enn det tråden handler om - saksbehandlingstid. I tillegg sier det ingenting om omfanget. Hva om dette er 45 feil i 45 kommuner? Det sier heller ingenting om hvor mange feil det er ift saker det behandles. Statistikk 1-2-3.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Du har dessverre helt rett. En skal være bra frisk for å være syk. Om ikke så er det lett å snuble og bli en av de som NAV herjer med.

Det med å få hjelp av andre er noe som jeg føler alle som havner hos NAV av en eller annen grunn burde benytte seg av. Få hjelp av en som er frisk og som kan hjelpe med søknader, kopier og husk alltid å be om en signert kopi av alt du leverer på NAV. Det forsvinner papirer i NAV systemet.

Forresten så sier NAV sjef i Fredrikstad Arne Hæhre at han har spart Fredrikstad kommune for 17 millioner i utgifter til sosialhjelp i 2014. Kan det ha sammenheng med den kraftige økning i saker hos brukerombudet?

At kommunen faktisk har gitt føringer som gir utslag i feilaktig saksgang som et ledd i å spare penger?

http://www.f-b.no/Har_spart_17_mill_...-59-42762.html
Vis hele sitatet...
Dersom du hadde hatt litt interesse og kunnskap om norsk arbeids- og velferdspolitikk, og i tillegg brukt 2 minutter på å lese artikkelen du poster, ville du sett at innsparingene kom som resultat av måloppnåelsen til NAV: Flere i arbeid og færre på stønader. At folk kommer i arbeid fremfor å passivt motta sosial stønader er vel positivt?
Ja, det var et besparelsesmål ovenfra i kommunen, men det var jo berettiget med både midler og metoder for å oppnå målene.
Så det konkluderingsspørsmålet ditt på slutten om dette har en sammenheng med flere klagesaker viser bare at du ikke har tatt deg tid til å lese annet enn overskriften. Faktisk en gladsak av de sjeldne man får servert i media.

Edit: Jeg ser at jeg kanskje er litt frekk i innlegget mitt. Det er ikke meningen, jeg blir bare engasjert.
Sist endret av reklame; 6. april 2015 kl. 20:21.