View Single Post
Sitat av Navle Loe Vis innlegg
Det var bra å lese hvordan en med utenlandsk bakgrunn og utseende opplever dette. Enig i at de som ikke selv opplever rasisme der de bor ikke ser hele bildet. Man kan selvsagt si at det er rasismeutsatte som blurrer ut alle de positive eller nøytrale responsene de får også, siden man har en tendens til å bedre huske ting som vakte sterkere følelser (enn at butikkmannen ikke så stygt på deg).

Kan forsikre deg om at så godt som alle kvinner jeg har snakket med blir redde for ALLE menn når de går alene i mørket, og særlig om de er to eller flere. Men kan tenke meg at det kanskje forsterkes når det er snakk om en med utenlandsk utseende. Kanskje ikke øst-asiatere eller andre man ikke har lest om på nyhetene i voldtekssaker. Tamiler slipper nok ikke unna, for de er mørke og mange tror de derfor er (fra) farlige (land).
Vis hele sitatet...
Haha, fin respons! Det har seg slik at jeg sjeldent legger merke til at jeg egentlig ikke er en nordmann pga måten jeg blir behandlet på av etnisk nordmenn. Men ja, den delen med vakten er ganske komisk, fordi vakten i nærsenteret mitt har blikket meg i flere år og jeg har blitt så vant til det at jeg heller legger merke til de dagene han ikke gjør det. Karen har også fulgt meg rundt (tok han på fersken ved å gå i sirkel, plutselig snu osv.)

Men ellers, selv om mye av dette skjer hver dag, er det ikke mer enn hva jeg er vant til. Det eneste som plager meg er at det er vanskelig å få seg jobb når du nesten ha bilde på CV. Som å ha et utenlandsk klingende navn ikke er nok