View Single Post
1. Selv om nordmenn snakker engelsk veldig godt generelt, vil jeg fortsatt ha ganske gode muligheter til å praktisere i norsk? - Ja det vil jeg tro, det er bare å ta initiativ til å snakke norsk så er folk flest mest sansynlig med på det
2. Hvor enkelt er det å se fjorder (typisk spørsmål, gjetter jeg!). Hvilken by eller byer er nærmest noen? Jeg bryr meg ikke hvilken fjord, jeg vil bare se dem. Dessuten må jeg reise meg tog f.eks. for å nå dem (fra Oslo, Bergen eller Trondheim f.eks) eller kan jeg gå til fots? - Av de byene du nevner er det nok bergen som har lettest tilgang på Fjorder, men f.eks Stavanger, Ålesund og byer på vestlandet er generelt sett alle i nærheten av en eller annen stor fjord - Helt i Nord har vi Porsangerfjorden, litt vanskelig å komme seg til men det går fly til Alta fra Oslo, og buss fra Alta til Porsanger, og da er du jo i nærheten av Honningsvåg også, muligheten for å se Nordkapp bør vurderes, generelt er kysten av Finnmark virkelig ett spesielt område, du får gi beskjed om du kommer så langt nord så kan jeg sikkert være behjelpelig med å guide deg rundt til områder du som turist vanligvis ikke får sett
3. Nordlys! I hvilken byer er det enklest å se nordlys? Er det mulig å se dem i Trondheim? Og kan jeg se dem i August/September? - Tromsø og Alta er nok de rimeligste og lettest tilgjengelige alternativene du har for Nordlys, fly fra Oslo koster ikke så forferdelig mye. Jo lenger nord u kommer jo bedre er det med tanke på Nordlys
6. Hvilken byer anbefaler du for en fremmed person som er på besøk til Norge for den første gangen? Mens turist områder er fint, ønsker jeg også å se den ekte norske kulturen. Også, hvilken byer eller områder burde jeg unngå? - Kom deg litt ut på landet, jeg kan ikke snakke så mye for sørnorge, men her i Nord Norge er det generelt lite "turistfeller" det meste er ekte og genuint