View Single Post
Hallo alle,
Jeg er Australske og jeg planlegger å reise til Norge senere i år, omtrent August/September. Jeg vil gjerne stille noen spørsmal, men først litt bakgrunn om meg. Jeg har aldri vært i Norge før og jeg vil reise dit på egen hånd. Litt skremmende men jeg gleder meg til det! Jeg har alltid vært interresert i skandinaviske land, spesielt Norge, og veldig mye ønsker jeg å snakke med norske mennesker. Derimot har jeg ikke hadde noen til å øve språket med så vil det være vanskelig. Det vet jeg! Dessverre er det neppe noen norske mennesker som bor i Australia heller. Også er jeg klar over at Norge har mange dialekter, så er det en ekstra utfordring, men jeg skal prøve. Jeg ønsker å bli med til noen få byer, ikke bare en. Jeg tenkte på å reise til Oslo, Bergen og Trondheim men jeg er åpent til forslag (jeg har ikke kjøpt billeten ennå) og skal være i Norge i omtrent 3 uker. Jeg vet at det kommer an på det som jeg er interresert i. Som jeg sa, har jeg noen spørsmål. Jeg ønsker ikke å høres uvitende ut men jeg frykter at jeg skal ser slik ut, så unnskyld meg på forhånd. Så skal jeg spørre:

1. Selv om nordmenn snakker engelsk veldig godt generelt, vil jeg fortsatt ha ganske gode muligheter til å praktisere i norsk?
2. Hvor enkelt er det å se fjorder (typisk spørsmål, gjetter jeg!). Hvilken by eller byer er nærmest noen? Jeg bryr meg ikke hvilken fjord, jeg vil bare se dem. Dessuten må jeg reise meg tog f.eks. for å nå dem (fra Oslo, Bergen eller Trondheim f.eks) eller kan jeg gå til fots?
3. Nordlys! I hvilken byer er det enklest å se nordlys? Er det mulig å se dem i Trondheim? Og kan jeg se dem i August/September?
4. Når lukker butikker generalt på ukedager og på helgen?
5. Hva er et typisk natteliv i den tre byene som jeg nevnet eller der du bor?
6. Hvilken byer anbefaler du for en fremmed person som er på besøk til Norge for den første gangen? Mens turist områder er fint, ønsker jeg også å se den ekte norske kulturen. Også, hvilken byer eller områder burde jeg unngå?

Beklager for noen grammatikk feil. Hvis dere kan hjelpe på noen måte vil jeg sette stor pris på den. Tusen takk for tålmodighet. Jeg ser fram til å høre fra dere.

Hilser fra Australia!