View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg trodde det var en generell forståelse her på vitenskapsdelen av forumet at vi ikke tar kvasivitenskapelige videoer som kilder på noe som helst.
Må du ha en 1 times lang video for å forklare et poeng har du ikke et konkret poeng å komme med, alt skal kunne forklares i tekster, slik resten av tråden har. Det er ingen som har postet en timeslang video av Krauss sitt Universe from nothing foredrag, og da må det forventes at vi holder oss unna slike avsporinger.

Om Simon G Powell har noen poeng må det kunne formidles mer effektivt, og jeg skal gjøre et forsøk her. Av det jeg har sett mener han mot at naturen har en dragning mot å organisere seg, aminosyrer til proteiner og at avansert liv er noe som til slutt vil skje, gitt de rette omstendighetene.
Dette er jo det evolusjonsteorien er enig om, resten blir ren spekulering: En ubevisst intelligens, "Moder natur", som er kraften bak dette, det minner litt om Gaia hypotesen.

Det blir hippie vissvass, enn dog en veldig fristende tanke: at naturen er selvregulerende og intelligent. Realiteten er dog ikke slik, vi har nok av bevis at økosystemer kan bryte sammen. Liv eller død er likegyldig for planeten, den har overlevd flere masseutryddelser og vil bestå lenge etter vi enten har utslettet oss selv eller blitt utslettet av utenforstående krefter.

Vi har mye å lære enda, men historien er så full av våre utilstrekkelige forklaringer på fenomener vi ikke har skjønt enda, så personlig velger jeg å være forsiktig med å tilegne naturlige prosesser åndelige/intelligente attributter.