View Single Post
Sitat av Qon Vis innlegg
Det er ingen automatikk i at vi skal prioritere det viktigste for bærekraftig liv på planeten, men natur-argumenter får debatten i perspektiv. Vi kan ikke forsvare dagens lover som fratar mennesker rettigheter over deres egen kropp. Det er mulig koblingen mellom planteriket og menneskerettigheter ikke kommer tydelig frem, men vi mennesker er like naturlig som weeden vi burde få lov til å spise. Det er irrasjonelt å straffe folk for besittelse av små mengder Cannabis. Det at det er naturlig handler om at vi er dyr og at vi kan ikke bestemme over hverandre utenfor rimelighetens grenser. Å nekte dyrking av en plante til personlig bruk er rett og slett absurd. Enten det er Cannabis, brokkoli eller opium. (Cannabis er mye tryggere enn opium, begge er naturlige.) Isbjørner er også naturlige, men vi kan ikke gjøre alt ulovlig for å beskytte livene våres.
Vis hele sitatet...
Interessant uttalelse. Gjelder dette kun i forbindelse med inntak av rusmidler, eller mener du det generelt (slik uttalelsen fremstår)? Gjelder dette da kun for de myndige eller også umyndige? Vil jenter på 13 år kunne gi samtykke til å ligge med voksne menn?

Selvfølgelig kan vi ikke slik velferdsstaten eksisterer i Norge i dag si at alle kan råde fritt over egen kropp.

Ser f. eks at det argumenteres med at eventuelle merkonstander knyttet til weed kan innhentes ved bruk av avgifter. Dette tror jeg lar seg vanskelig gjøres nettopp grunnet de usikkerhetene rundt hvilke langtidsvirkninger weed rent faktisk har på samfunnet. Nå tenker jeg i retning av utdannelse, jobb osv. (Ja, mange gjør en kjempejobb og skatter masse og samtidig fyrer hver dag, men nå snakker vi totalt sett) Hva vil det totalt koste samfunnet å legalisere?

Jeg tror det er et tilnærmet umulig regnestykke, ergo ikke så lett som å bare sette en avgift for kjøp.

Det er klart at argumentene dine er spennende ut fra en filosofisk tankegang, men som praktiske argumenter med tynge i vårt samfunn, slik det er bygd opp i dag tror jeg ikke de har stor verdi.