View Single Post
Sitat av Doh! Vis innlegg
Og det er ikke slik at de bare kommer inn i gangen, neida de kommer inn med de skittne skoene sine trår på gulvteppene og setter seg ned på sofaen og stolene mine. ganske frekkt.
Vis hele sitatet...
Haha må le litt, faens frekkaser ja, neste er vel at dem begynner å forsyne seg av kjøleskapet også! (ingenting overrasker meg) Det beste er å møte dem i gangen og lukke døra etter seg. Selvfølgelig, og desverre, så blir man fort mere mistenksom og interessant for politiet om man ikke ønsker dem velkommen, men jeg syntes det er viktig at både folk og politi respekterer privatliv og eiendomsrett. Bare fordi de har makt så betyr det faktisk ikke at de skal se på det som en selvfølge å få komme inn, eller at det er en selvfølge at du har noe å skjule om du velger å ikke la de komme inn.

Grunnlovens § 102

Enhver har rett til respekt for sitt privatliv og familieliv, sitt hjem og sin kommunikasjon. Husransakelse må ikke finne sted, unntatt i kriminelle tilfeller.

Statens myndigheter skal sikre et vern om den personlige integritet.


Retten til privatlivets fred er godt forankret i internasjonale menneskerettighetskonvensjoner som Norge har forpliktet seg til.
Det finnes også en annen paragraf jeg ikke husker navnet på nå, som går noe som at en hver mann er sjefen for sitt eget hus og kan bortvise også myndigheter med mindre det er skjellig grunn til mistanke for kriminell virksomhet (det som også kalles ransakelsesordre, som må søkes en dommer om å få og da skal bevis og mistanke være ganske klare, ikke bare en antakelse.

Med festbråk skal det være mer enn nok å møte de i døra og ta imot det de har å si, beklage og skru ned musikken. Er det voldsepisoder kan de ta seg inn når det er mistanke om legemesbeskadigelse.