View Single Post
Trådstarter
51
Takk for svar! Det var selvfølgelig klønete å ikke beskrive hvorfor jeg trenger det.

Altså, vi har blitt velsignet med en nabo som har tre bikkjer som bjeffer stort sett døgnet rundt. Vi har forsøkt å ta det opp med dem, hvilket forsåvidt har gitt små fremskritt, men opplever fortsatt at de ikke helt innser hvor mye lyd hundene faktisk produserer. Vi sier at det plager oss, de sier at det er rart siden de bjeffer hverken spesielt ofte eller spesielt høyt.

Dermed tenkte jeg at hvis jeg kunne ta opp lyden på trappa hjemme hos meg kunne jeg dokumentere omfanget og ikke minst nivået. Da kunne jeg også gitt referansepunkter i form av kjente lyder, som en bilmotor, en støvsuger og så videre, for å så kunne si at vi jo skjønner at de nok er svært vant til hundene sine og dermed kanskje er noe mer blinde for nettopp omfanget av støyen.

Der har dere formålet, kanskje det er lettere å skreddersy en løsning da?

Dodecha: Jeg forsto ikke helt hva du mente med at jeg har gjort det mer komplisert - er det fordi den måleren du linket til uansett måler lyd relativ til bakgrunnsstøy?

molotow: Etter det jeg har lest andre steder begynner jeg å få en grunnleggende forståelse for hvordan man måler disse tingene. Som du sier er ikke vitenskapelig rigør avgjørende, det viktigste er å få en pålitelig relativ måling som sier noe om det faktiske støynivået, gjerne i forhold til andre vanlige støykilder. Jeg skal med andre ord kikke på REW og prøve meg litt frem.