View Single Post
Sitat av Princeultra Vis innlegg
Middels godt poeng.

Men hva ville DU ha skrevet i rapporten, dersom pasienten som DU har ansvar for knuser en rute med en stol?

Du ville vel ha skrevet at han "utagerte"?
Ville du ikke?
Vis hele sitatet...
Jeg ville ikke skrevet at han utagerte. Jeg ville gitt en nøktern beskrivelse av hva pasienten faktisk foretok seg. Setningen "x forsøker å knuse vinduet på rommet med en stol. Når personalet kommer inn i rommet roer pasienten seg raskt. På forespørsel angir han at "jeg forsøker å komme meg ut fra dette stedet". Det siste døgnet har pasienten gått mye rundt i gangene, snakket raskt, og gått truende mot personale med knyttede never ved gjentatte anledninger" er mye mer beskrivende enn "det siste døgnet viser pasienten økende utagering". Begrepet "utagering" burde alltid utfylles av en beskrivelse av hva som faktisk skjedde. I behandlingsplaner etc. kan det brukes for å gi en betegnelse på pasientens atferd den siste tiden, slik som "Pasienten begjæres flyttet over til en annen post på grunn av gjentatt utagering, truende atferd og voldsepisoder, men da alltid med henvisning til journalnotater som beskriver det faktiske hendelsesforløpet.

Sitat av Princeultra Vis innlegg
For han mistet jo kontrollen over seg selv, og din største bekymring bør da være om han også kan komme til å skade seg selv eller medpasienter eller personalet som er på jobb. (Hvor høyt oppe på bygget var det vinduet egentlig?!)

Så du bør absolutt overta kontrollen i situasjonen, den kontrollen som pasienten åpenbart har mistet (midlertidig.)

Det er jo mye å si om hendelsene i forkant av dette, og i etterkant, men der og da, så må det reageres.
Vis hele sitatet...
At det fra tid til annen er nødvendig med tvangstiltak i psykiatrien er det ikke tvil om. Om du har lest min forrige post vil du se at jeg også skriver nettopp det. Å diskutere hvorvidt det var grunnlag for tvang i TS tilfelle tror jeg ikke er hensiktsmessig. Svært mye av situasjonen rundt TS handlinger vil påvirke hvorvidt tvang i form av beltelegging, en av de mest alvorlige tvangstiltakene, var nødvendig. Dersom han isolert hadde forsøkt å knuse et vindu med en stol for å stikke av, uten å ha oppført seg truende mot personale, og opphørte aktiviteten når personale kom inn, er det lite trolig at beltelegging var rettferdiggjort. Om du tror en akuttpsykiatrisk avdeling med pasienter inne på tvang har vinduer som kan knuses tror jeg du burde tenke om igjen. Ikke bare ville dette vært en enorm sikkerhetsrisiko, på et sted hvor man låser inne selv den minste saks, men rømningsfaren ville vært alt for stor.

Sitat av Princeultra Vis innlegg
La oss si at du tidligere på dagen forsøkte å komme i kontakt med pasienten, men han snakker usammenhengende, og responderer slett ikke på dine vennlige tilnærmelser.
Selv når du sier "jeg forstår at det må føles vanskelig for deg å være innesperret her, men akkurat nå så er JEG her, og DU virker som en hyggelig fyr, kan vi to snakke sammen? Vil du han noe å drikke? Eller er du sulten?" -Men responsen du får er "Sopp. Sopp. Drittsopp fra Toro! La meg være i fred."
-Tja, da lar du vel pasienten være i fred?
Eller?

For akkurat slik KAN pasienter i psykose respondere når du snakker til dem.
Vis hele sitatet...
At pasienten ikke responderer på dine vennlige tilnærmelser er intet grunnlag for tvangsmidler, utover eventuell tvangsmedisinering dersom det er tvingende nødvendig.

Sitat av Princeultra Vis innlegg
Psykiatri er ikke et "tolkningsfag".

Slett ikke. Psykiatri er faget som handler om å forstå, forebygge og behandle psykiske lidelser.

Og om personer i manisk eller psykotisk fase, så finnes det MASSIVE mengder kunnskap.
En viktig erkjennelse er at personen rent juridisk ikke er å betrakte som ansvarlig for sine handlinger. For de handlingene var forårsaket av sykdommen. (Ingen pasienter får erstatningskrav på knuste vinduer dersom de er psykotiske!)
En annen viktig kunnskap er at dette kan GÅ OVER og bedres via medikamentell behandling.
Men pasienten MÅ altså overvåkes, og skadelige/farlige handlinger som han utfører MÅ stoppes.
Vis hele sitatet...
Psykiatri er uten tvil et tolkningsfag. Hele basisen for psykiatrisk behandling er tolkning av en persons atferd og verbale samt nonverbale kommunikasjon. Tenk på hvor fort det oppstår misforståelser mellom vanlige mennesker i daglig kommunikasjon. Det samme skjer selvsagt i psykiatrien. Om en pasient sier til sin behandler "jeg liker deg ikke, du er overlegen og dum, og jeg ønsker ikke å få behandling av deg" vil mange behandlere, i mange tilfeller rettmessig, avskrive dette som ledd i pasientens sykdom. Det kan hende at dette utsagnet likevel har rot i virkeligheten. Mange som arbeider i psykiatrien oppfører seg avskyelig overlegent, med en atferd mot pasienter som ville fått de fleste normale mennesker til å bli sinte eller unngå omgang med personen. Andre som arbeider i psykiatrien er unektelig litt dumme. Jeg har flere ganger sett ansatte forsøke argumenter mot pasienter, for deretter å bli pinlig berørt når pasienten påpeker klare mangler i deres ressonement. En del dokumenterer dette i journal som "mangel på sykdomsinnsikt", ikke som "jeg forsøkte et litt svakt argument, men ble raskt gjennomskuet".

Om en pasient som spør om lov til å gå ut en liten tur, og får avslag pga mangel på tilgjengelig personale, kommer med utsagnet "Dere har faenmeg aldri tid. Dette er et jævla drittsted!", er det sykt og utagering, eller er det en normalreaksjon? Hvordan hadde du reagert dersom du ble sperret inne, og gjentatte ganger ikke fikk gå ut på grunn av manglende bemanning?

Poenget mitt her er at psykiatri er, til sin kjerne, et tolkningsfag. Som jeg har skrevet tidligere betyr det på ingen måte at det ikke er nødvendig med behandling, noen ganger i form av tvangsvedtak. Det er svært farlig med ansatte i psykiatrien som i den konteksten ikke er bevisst på hvordan deres tolkninger er nettopp det, tolkninger. Hvis du ikke er klar over dette kan du aldri stille spørsmål ved dine tolkninger, og forsøke å sette deg inn i pasientens situasjon. Du forhøyer deg selv til den øverste autoritet på menneskelig normalatferd. Dette er uforenelig med god psykiatrisk behandling.