View Single Post
Nylig tilbake fra Sveits. Langt ifra første gang jeg er der, men hver gang jeg besøker det landet er det flere ting som legger et ekstra godt inntrykk.

Spesifikt veinettet. Selv i små bygder langt utenfor Zurich så er veiene bedre enn Norges E6. Til informasjon, så vet vi at olje er en hovedingrediens i asfalt, så det burde være billigere å produsere for oss mtp at vi er en eksportør av olje, noe Sveits ikke er.

I sveits betales det bompengeavgift og skiltavgift for å kjøre på veien. Bompengeavgiften er fast, og den er 40fr(300 NOK med dagens kurs) i året(I Norge er den 3-4 fr ++ per passering!). Skiltavgiften er også fast, på 400fr i året. Med dagens kurs blir det 3.000 NOK(Når norsk valuta går opp igjen der den vanligvis har vært så blir det 2.400 NOK i året). Totalt blir det 3.300,- i året med dagens kurs for skiltavgift og bompengeavgift i sveits(2.640,- med sterk sterk krone).

I lille Norge har vi årsavgift som selv alene koster 3.490,- i året. Bare på årsavgiften alene er vi dyrere enn Sveits. Ikke la meg engang gå inn på hvor mye bompenger en gjennomsnittlig bilist betaler i året.

Til tusenkronerspørsmålet mitt; hvorfor har Norge ikke bedre veier enn Sveits? Like bra da? Litt dårligere da ihvertfall?
Sist endret av KingJay; 23. desember 2014 kl. 15:44.