View Single Post
Sitat av Neptunia Vis innlegg
1. Nettopp derfor jeg synes den undersøkelsen var dårlig formulert, for jeg synes, som sagt, det er temmelig ekkelt og vil derfor - om spurt, alltid svare at det byr med imot.
Vis hele sitatet...
Undersøkelsen til side, når man sier at man er "mot homofili", slik du gjorde, så betyr ikke det kun at man ikke ønsker å delta i et homofilt samleie. For å gjenbruke et eksempel: Ville du virkelig gitt deg ende over i forvirret forfjamselse om noen hadde spurt deg om du er mot proffboksing i Norge? Ville du ment at det er umulig å vite om det spørres om du er negativ til at det praktiseres, eller om du kunne tenke deg å delta i en proffboksingkamp? Dette er så enkelt at jeg tror rett og slett ikke på deg hvis du sier at dette er tvetydig.

Når det er sagt, var formuleringen i undersøkelsen "Sex mellom to menn er ganske enkelt feil", noe man skulle svare at man er enig eller uenig i. 40 prosent av spurte norske menn svarte ja. 24,4 prosent av de spurte mennene sa de var enige i påstanden "Jeg synes homofile menn er frastøtende". Jeg ser ikke at dette er dårlig formulert.

Sitat av Neptunia Vis innlegg
2. Altså, det siste jeg kommer til å gjøre er å "gå på eggeskall" for ikke å fornærme en gruppe som jeg virkelig ikke synes har det så ille, relativt sett. Det er mange fordommer folk blir hetset for i samfunnet, og, slik jeg ser det er så godt som alle verre enn det her.
Vis hele sitatet...
10 prosent homofile menn og 12 prosent bifile menn oppgir i undersøkelsen at de har forsøkt å begå selvmord, mens 49 prosent homofile menn og 51 prosent bifile menn oppgir at de har hatt tanker om at de ikke orker å leve lenger. For heterofile menn er tallene henholdsvis 4 og 30 prosent.

12 prosent lesbiske kvinner og 19 prosent bifile kvinner oppgir at de har forsøkt å begå selvmord, mens 51 prosent lesbiske kvinner og 65 prosent bifile kvinner har hatt tanker om at de ikke orker å leve lenger. For heterofile kvinner er tallene henholdsvis 5 og 39 prosent.

Det er altså, basert på rapporteringer fra dem som ikke enda har tatt livet sitt, to og en halv ganger vanligere blant homofile menn og tre ganger vanligere blant bifile menn å ha forsøkt å ta sitt eget liv enn blant heterofile menn. Og det er nesten to og en halv ganger vanligere blant lesbiske kvinner og nesten fire ganger vanligere blant bifile kvinner å ha forsøkt å ta sitt eget liv enn blant heterofile kvinner. Homofile menn og kvinner er også blant gruppene med absolutt høyest selvmordsrate – altså gjennomførte selvmord.

Finnes det grupper og mennesker i Norge som har det like ille, eller kanskje verre? Sikkert. Men man skal være rimelig idiot for å ikke være enig i at dette er svært problematisk. Og om du velger å plassere deg blant de som svarer bekreftende til påstander som "Sex mellom to menn/kvinner er ganske enkelt feil" eller "Jeg synes homofile menn/lesbiske kvinner er frastøtende", så er du en like stor del av problemet som hvem som helst andre.