View Single Post
Husk at det skal mye til før en politibetjent kan bruke skytevåpen Norge. Det går etter eskalerings-prinsippet, jo farligere en situasjon blir, jo kraftigere våpen har en lov å bruke. Men det er heller ikke lov å bruke mer makt enn det som er nødvendig, dersom det finnes andre metoder tilgjengelig. Om noen på fylla er stygg i kjeften, har ikke politiet lov å trekke skytevåpen, heller ikke å slå med batong f.eks. Skyevåpen kommer først inn i bildet når det er fare for livet o.l, og om det blir brukt, så blir det et helsikes spetakkel i ettertid om det var berettiget eller ikke.

Nå vet ikke jeg med politiet, men dette er noe de BØR ha fått opplæring i og vite. Husket vaktjensten i militæret, vi vernepliktige gikk rundt med våpen og kuler. Det ble terpet på i det uendelige at dette skulle aldrig brukes, og vi brukte mye tid på såkalt "trening i maktanvendelse", så regner med at politiet, som er ute blant, folk får minst like god opplæring.
For å si det enkelt, en politimann som misbruker skyteren sin, vet hva han har i vente.

Og så det er sagt, jeg er ikke for bevæpning av politiet, og mener at det er et skritt i feil retning, men kan fortsatt akseptere det i kritiske perioder.
Det var bare ment som et lite innblikk fra politiets side, og jeg tror nok ikke dødstallene kommer til å stige drastisk pga dette.