View Single Post
woophelpwoop: Jeg finner dette innlegget hårreisende. Jobber du innen psykiatri eller annet? Fordi du selv lider av schizofreni betyr det ikke at du bare kan komme her som en slags sinnslidende predikant og påstå at lidelsen arter seg helt likt hos alle? Og ikke bare må du trekke dette inn i salaten. Du anbefaler et annet menneske å ruse seg som om han nærmest ikke har noe valg om det skal finnes snev av lys i tunnelen?! Rusmisbruk kan både maskere, forverre og utløse en alvorlig sinnslidelse. Skal vi kaste kilder frem og tilbake på hverandre rundt dette? Langtidsvirkninger av cannabis kan være blant annet angst, panikkreaksjoner samt depresjon. Jeg mener for all del ikke at alle som røyker opplever dette men risikoen for å møte på veggen ved å ha en psykisk lidelse med høy alvorlighetsgrad slik som schizofreni. De sentralstimulerende stoffene orker jeg ikke starte med, engang. Det er nokså innlysende. I grunnen syns jeg ikke at man skal anbefale noen noe rusmiddel, men å skrive det du skriver her syns jeg rett og slett er usmakelig. Karen kommer her og ønsker råd. Noe han i grunnen burde fått av fagfolk. Og du klarer å klapre på tastaturet at det er rart han ikke har tatt selvmord enda? Du smører også tykt på med at han "når som helst" kan ta selvmord. Wow...jeg skjønner at du sliter, og dessverre har et miserabelt liv, etter dine egne ord, men vær grei å ikke last det over på alle andre.

Arnhild Lauveng hadde en hard kamp mot denne lidelsen. Den dag i dag er hun utdannet på universitetet i Oslo, og er psykolog. I tillegg er hun også forfatter med blant annet "I morgen var jeg alltid en løve" (anbefales). Kan også trekke inn John Forbes Nash, Jr og andre kjente skikkelser. Hvis du ønsker personlig erfaring i debatten kan jeg mer enn gjerne legge til at jeg har venner som lider av ulike alvorlige psykiske lidelser. Blant annet paranoid schizofren og Bipolar. Dette er mennesker som reiser rundt i verden og gjør noe med livene sine. Klart, de sliter veldig til tider. Men miserable er de langt ifra. Den ene av dem fortalte meg at han syns det var verst med tanke på menneske rundt ham, faktisk. I alle fall når han har psykotiske episoder. Slik han forklarer dem kan jeg klare å sette meg inn i saken bedre også. De har nå klart å gjennomføre mye andre på samme alder bare kan drømme om å oppleve, og jeg beundrer dem veldig på hver sitt vis. Takk, men jeg hadde heller valgt medisinering og psykiatri enn å endre opp som en døddrukken alkoholiker. Er det noen som vet hva konsekvensene av å drukne seg i flaska er så må jeg nok slenge meg på den. Innleggelser er det nok av på den kanten også. For ikke å snakke om psykoser utløst av rus. Ved alkohol er disse deliriske, og jeg har en god del sinnsyke historier om slike på lager. Ikke bare mister du huset ditt, familien din, jobben din og selvfølelsen din. Du vil ha en lever som ikke tåler en halv paracet, engang. Jeg har ikke en krone til overs for det tullet der. Det var alkoholmisbruk i familien som ga meg C-PTSD i utgangspunktet. At jeg ikke vet noe om psykiatrien vil jeg derfor ikke ha slengt etter meg. Noe fungerer, og annet ikke. Men en ting er sikkert, det finnes dessverre ingen mirakelkur. Rus er bare en midlertidig utvei, og en bjørnetjeneste om det er derfor man velger å benytte seg av substanser. Man kommer lenger på egenhånd uansett hvor vanskelig det er. Etter min mening burde det være verdt det da vi så vidt jeg vet lever en gang. Det er ikke helt som å sto i kiosken og lure på om man skal kjøpe et lodd. "Næh, jeg vinner jo ikke uansett".

Jeg vil ha gode kilder på at 80% blir feildiagnostisert.