View Single Post
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Trådstarter
731
Sitat av Beron Vis innlegg
Klarer ikke å se fornuft i det "borgerlønns" konseptet.

Pr. idag får de som er dårlig stilt av en eller annen grunn arbeidsledighetstrygd, uføretrygd, arbeidsavklaringspenger, sosialstønad osv.

Altså de som trenger det får, selv om snyltere selvsagt finnes.

I borgerlønnskonseptet skal du altså få penger fra staten selv om du har plenty nok fra før, tror at for mange vil det i praksis bety naving med det offentliges velsignelse.
Vis hele sitatet...
Som jeg føler jeg argumenterer for i førstepost er det tungvindte, dyre, stigmatiserende systemer med mye byråkrati. De kan også være med på å skape en trygdefelle hvor man ikke tør å gå i arbeid fordi det ikke vil lønne seg spesielt, og fordi det å måtte gå igjennom hele prosessen på ny er krevende.

Det blir ikke lenger naving (som forresten de som vil kan klare i dag også), slik jeg ser det blir det bare å velge å leve på mindre penger enn de andre som er i jobb. Du vil ikke jobbe ett år, men klarer deg fint på 15 000 i måneden (eller hva nå enn en realistisk borgerlønn vil være)? Fint for deg – gjør noe som gjør deg lykkelig. Selvfølgelig er målet at flest mulig skal jobbe, men det vil aldri være mulig å få alle i det vi ser på som arbeid i dag.
Sist endret av Olympic; 8. november 2014 kl. 19:48.