View Single Post
Sitat av anonym85694 Vis innlegg
JA, satanisme er en religion. Satanismen ble grunnlagt i 1966 av Antony Szandor LaVey, men har eksistert helt siden mennesker lærte seg å kommunisere. Satanisme er mye en tenkemåte og en måte å være på, men vi gjennomfører ritualer. Vi har våre helligdager og de fleste av oss er vanlige mennesker, med vanlige jobber.


Vi kaller oss selv satanister og vår religion Satanisme fordi Satan er det beste symbolet vi har. Vi bryr oss om oss selv vi er den viktigste for oss, vi er på mørkets side. We are of the three hand path. Det er nettopp dette satan er, du kan se på det som at vi alle ser på oss selv som satan. Og for at dere ikke skal missforstå så får jeg komme med litt fakta. Satan er ikke den slemme, satan fantes før kristendommen. Satan er en gud fra en annen religion, men siden de kristene så på denne religionen som en ond religion siden det ikke var dere egen så ble den ond. Og dette utviklet seg og den gamle guden ble glemt, og satan ble sett på som ondskapen selv.


Om det er mere dere lurer på er jeg åpen for å svare på eventuelle spørsmål
Vis hele sitatet...
Nå er vel LaVey-satanisme ateistisk satanisme, til forskjell fra f.eks. luciferianisme. Således blir det kanskje litt søkt å kalle det en religion, selv om dere utfører seremonier. Det gjør Human-etisk forbund også. Bruken av metafysiske metaforer for høyst jordlige idéer og begreper kvalifiserer heller ikke, mener nå jeg. I beste fall snakker vi om et sterkt utvidet religionsbegrep.

Satanisme er for øvrig en term fra 1500-tallet, brukt om motstandere av protestantisme. Fra 1890-tallet har det blitt brukt som synonym på djeveldyrkelse. At LaVey tok navnet mange tiår senere og spant sin egen filosofi rundt det, gir ikke COS noen definisjonsrett på begrepet.
Sist endret av meitemark; 25. mai 2021 kl. 21:23.