View Single Post
Dette er innbrudd! Når noe er leid ut så har dem leid ut bruksretten til dette og har ABSOLUTT ingenting å gjøre der hvis det da ikke er NØD! (Brann/Stoppekran pga lekkasje etc)

Anmeld er mitt råd.

Sitat av doseren Vis innlegg
Her er det neppe noe å anmelde for.
Det vil eventuelt favnes av straffeloven §355. Paragrafene du henviser til er den nye straffeloven som ikke har trådt i kraft enda.
Siden dette er et leieforhold, og vaktmesteren har egen nøkkel vil jeg likevel tro at paragrafen ikke vil komme til anvendelse. Det er dermed et privatrettslig forhold knyttet til leiekontrakten.

En engangshendelse av denne typen vil ikke være nok til å heve leiekontrakten. Så vidt jeg husker praksis rundt dette er det hevingsgrunn først når hendelsen gjentar seg på tross av tilbakemeldinger om at dette ikke er greit.
Du sier ingenting om vaktmesteren har banket på døren eller ringt på før han låser seg inn. Om så er tilfelle vil det muligens være innenfor vaktmesters mulighet til å låse seg inn for å sjekke om noen er hjemme da boning av gulvet medfører at man ikke kan bevege seg i gangen før boningen har tørket, og handlingen er dermed preventiv med tanke på skader på gulvet. Det kan jo være flere grunner til at man ikke åpner døren, f.eks. at man hører på musikk eller står og koker saus som må røres kontinuerlig...

Min anbefaling vil være å gi melding til utleier om hendelsen og at dette ikke er greit, samt henvise til leiekontrakten.
Vis hele sitatet...
Tull og tøys!

Ingen..absolutt ingen har rett til å låse seg inn på ett område som er leid ut. Det er å regne som innbrudd..
Sist endret av thundercat; 9. oktober 2014 kl. 18:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.