Tråd: Gazastripen
View Single Post
Joda, delvis riktig at IS/ISIS var for brutale for Al-Qaidas smak. Hvertfall for Zawahiri og ledelsen. Grunnen er enkel; store mengder muslimer nedslaktes av IS, de påfører krig og ikke minst ustabilitet, imens vestlige makter fremdeles har høy tilstadeværelse i området -- og ikke minst Israel er i nærheten, og IS ser ut ikke til å bry seg særlig om dem. Sjekk Foreign Policy-artiklene om dette, eller evt Foreign Affairs (som er hakket 'tyngre').
Vis hele sitatet...
Al Nusra gjør akkurat det samme som ISIS gjør i områdene de kontrollerer. Begge anser Shia som al Rafidun - de som avviste Muwaiyah - og er mer enn villig til å drepe dem. Dette er ganske enkelt å se fra borgerkrigen i Irak, og her vil jeg si at jeg vet bedre enn deg da jeg bodde fremdeles i Baghdad gjennom borgerkrigen. Det er ingen betydelig forskjell der den ene er "for brutal" for den andre. Al Nusra og ISIS kjempet mellom seg når de var subdivisjoner av Al Qaeda, og da med ISIS som aggressor - Zawahiri brukte da skillet til å påstå at det er en grense på hvor brutal Al Qaeda er når de har utført like mye av et blodbad hvis du kunne.

Kan du si meg da hvorfor kurdere, som er for det meste sunnier, renses ut av IS? I både Syria og Irak? Ja, det er riktig som du sier at det finnes irakiske sunni-militser som ikke direkte er del av IS (Saddams gamle menn) - men kjemper med dem og de har samme interesser i området, som bl.a er forhindre utviklingen av en egen kurdisk stat. -Som ikke er bra for et (fremtidig) unisont Irak.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg allerede nevnt. Kurdernes Peshmarga viser motstand mot dem i både Rojava og nord Irak. Kurderne har ikke fått noe "ekstra brutal" behandling enn det al Nusra, IF, ahrar al Sham eller de andre "moderate terroristene." Her er det kun snakk om at ISIS forsøker å ta over Kurdernes landområder, og da er det en naturlig konsekvens at de må kjempe mot Kurderne. Det er ikke fordi de har et iboende hat mot akkurat Kurderne, og det hadde ikke forundret meg om reaksjonære Kurdere var selv en del av ISIS.