Tråd: Gazastripen
View Single Post
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Absolutt. Poenget mitt var at al Qaeda ikke er noe mindre brutal, bestialsk and what have you enn det ISIS var. Jeg påsto ikke at de er helt identiske, kun det at de er like brutale og at ISIS var "for brutal" for al Qaeda er bare tull.
Vis hele sitatet...
Joda, delvis riktig at IS/ISIS var for brutale for Al-Qaidas smak. Hvertfall for Zawahiri og ledelsen. Grunnen er enkel; store mengder muslimer nedslaktes av IS, de påfører krig og ikke minst ustabilitet, imens vestlige makter fremdeles har høy tilstadeværelse i området -- og ikke minst Israel er i nærheten, og IS ser ut ikke til å bry seg særlig om dem. Sjekk Foreign Policy-artiklene om dette, eller evt Foreign Affairs (som er hakket 'tyngre').


Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Jeg vet ellers ikke om du foreslo at al Qaeda hadde noen forbindelser med Hezbollah og Hamas imotsetning til ISIS, men her tar du jo bare feil. Hezbollah er Shiamuslimer, og er forøvrig kun ansett som en terroristgruppe fordi de har vært med i motstandsbevegelsen i Israel. Her er det ikke snakk om at Wahhabister som al Qaeda skal samarbeide på noe vis med Hezbollah. Hamas derimot, er medlemmer av det Muslimske brorskap, og selvom de også er "Salafister" så anser de ikke Shiamuslimer som munafiqeen, [......]
Vis hele sitatet...

Jeg prøvde på en subtil måte å kommunisere frem at IS ikke kan ha venner i Hizbollah, siden de er en sjiamuslimsk milits og politisk parti (og som forøvrig kjemper aktivt mot sunni-jihadister). Denne skjønte du ikke ser det ut til. At Hizbollah er sjiaer er allmennkunnskap. Ja til og med Hamas har tatt konsekvent avstand
fra IS. Ideologien til Hamas skal jeg ikke gå inn på her, men den er ikke wahhabistisk, dog hører den under Det Muslimske Brorskaps sin tolkning av islam. Hamas er i likhet med Hizbollah et politisk parti med egen milits og egne veldedighetsgrupper.


Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Jeg vet ikke hvorfor det "bare er tull" at Kurderne bare er i veien for IS. Naqshbandi-hæren er ikke en del av ISIS, de er kun alliert med dem. Dessuten så var Saddams angrep på Kurderne preget av Kurdernes deltagelse i Iran-Irak-krigen, ikke av iboende hat for Kurdere, dog kan dette være tilstedeværende nå etter hendelsene jeg nevnte.
Vis hele sitatet...
Kan du si meg da hvorfor kurdere, som er for det meste sunnier, renses ut av IS? I både Syria og Irak? Ja, det er riktig som du sier at det finnes irakiske sunni-militser som ikke direkte er del av IS (Saddams gamle menn) - men kjemper med dem og de har samme interesser i området, som bl.a er forhindre utviklingen av en egen kurdisk stat. -Som ikke er bra for et (fremtidig) unisont Irak.
Sist endret av aeon_illuminate; 3. oktober 2014 kl. 13:06.